портал в режимі тестування та наповнення
0 800 215 010
Гаряча лінія
1545
Урядова гаряча лінія
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів
Проект постанови КМУ від 07 лютого 2018

Проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки розвитку фермерських господарств"

Проект

 

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

 

 

ПОСТАНОВА

 

            від  ______________                                                                                                                                                                                №_____ 

 

Київ

Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених

у державному бюджеті для надання підтримки розвитку

фермерських господарств

 

Відповідно до частини сьомої статті 20 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України постановляє:

Затвердити Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки розвитку фермерських господарств, що додається.

 

 

 Прем’єр-міністр України                                                                                                                           В. ГРОЙСМАН

  Повідомлення про оприлюднення

проекту постанови Кабінету Міністрів України

«Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки розвитку фермерських господарств»

 

З метою отримання зауважень та пропозицій до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки розвитку фермерських господарств» (далі – проект постанови), Міністерство аграрної політики та продовольства України оголошує про його публікацію.

Проект постанови розроблено з метою реалізації положень Концепції розвитку фермерських господарств та сільськогосподарської кооперації на 2018-2020 роки, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 № 664, та нової бюджетної програми «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств».

Повний пакет документів до проекту постанови розміщено в мережі Інтернет на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України: www.minagro.gov.ua у розділі «Регуляторна політика».

Зауваження та пропозиції стосовно проекту постанови у письмовій та електронній формі просимо надавати протягом місяця з дня опублікування цього оголошення за такими адресами:

Міністерство аграрної політики та продовольства України, вул. Хрещатик 24, м. Київ, 01001, е-mail: diana.korotkevych@minagro.gov.ua. Відповідальний виконавець Короткевич Діана Володимирівна, тел. (044) 278-56-10.

Державна регуляторна служба України, вул. Арсенальна, 9/11, м. Київ, 01011, е-mail: inform@dkrp.gov.ua.

 

 

Заступник Міністра аграрної

політики та продовольства України                                                                                                                                                           В. Шеремета

Пояснювальна записка

до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки розвитку фермерських господарств»

 

1.           Обґрунтування необхідності прийняття акта

З метою реалізації положень Концепції розвитку фермерських господарств та сільськогосподарської кооперації на 2018-2020 роки, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 № 664, та бюджетної програми «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств», на фінансування якої у Законі України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» передбачено 1 млрд грн, Мінагрополітики розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки розвитку фермерських господарств» (далі – проект постанови).

Прийняття проекту постанови обумовлене необхідністю розробки та впровадження механізму використання коштів, що будуть спрямовуватись на підтримку розвитку фермерських господарств та сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів шляхом часткової компенсації вартості закупленого у суб’єктів насінництва та розсадництва насіння сільськогосподарських рослин вітчизняної селекції, часткової компенсації витрат, пов’язаних з отриманими дорадчими послугами, часткової компенсаціі вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва, фінансової підтримки сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів та здешевлення кредитів.

Використання фінансових ресурсів сприятиме стимулюванню нарощування обсягів сільськогосподарської продукції з високою доданою вартістю (створення, оновлення та модернізація виробничих і переробних потужностей, залучення інноваційних продуктів та технологій) фермерськими господарствами, зміцнення матеріально-технічної бази сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, розширення сфери зайнятості сільського населення.

2.           Мета і шляхи її досягнення

Основною метою прийняття проекту постанови є затвердження механізму використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам та сільськогосподарським обслуговуючим кооперативам, що, у свою чергу, дасть можливість ефективніше реалізовувати державну політику спрямовану на розвиток аграрного сектору економіки.

3. Правові аспекти

У даній сфері правового регулювання діють:

Конституція України;

Бюджетний кодекс України;

Земельний кодекс України;

Закон України «Про фермерське господарство»;

Закон України «Про Державний бюджет України на 2018 рік»;

Закон України «Про сільськогосподарську кооперацію»;

Закон України «Про кооперацію»;

Закон України «Продержавну підтримку сільського господарства України»;

Закон України«Про насіння і садивний матеріал»;

Закон України«Просільськогосподарську дорадчу діяльність»;

Закон України«Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу».

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту постанови здійснюватиметься в межах видатків, передбачених Мінагрополітики у державному бюджеті за бюджетною програмою «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств».

5. Позиція заінтересованих органів

Проект постанови потребує погодження з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством фінансів України, Державною фіскальною службою України, Державною аудиторською службою України, Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, Державною казначейською службою України, Державною регуляторною службою України та потребує проведення правової експертизи Міністерством юстиції України.

6. Регіональний аспект

Проект постанови не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

61. Запобігання дискримінації

Проект постанови не містить ознак дискримінації та не порушує Закон України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні".

7. Запобігання корупції

У проекті постанови відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

8. Громадське обговорення

Проект постанови розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.gov.ua).

81. Розгляд Науковим комітетом Національної ради України з питань розвитку науки і технологій

Проект постанови не стосується питань наукової та технічної діяльності.

9. Позиція соціальних партнерів

Проект постанови потребує погодження із Всеукраїнською громадською організацією «Асоціація фермерів та приватних землевласників України», Спільним представницьким органом сторони роботодавців на національному рівні, Спільним представницьким органом репрезентативних всеукраїнських об'єднань профспілок на національному рівні.

10. Оцінка регуляторного впливу

Проект розпорядження є регуляторним актом.

101. Вплив реалізації акта на ринок праці

Реалізація проекту постанови матиме вплив на ринок праці.

Відповідно до очікуваних результатів з реалізації проекту постанови планується зростання кількості фермерських господарств та сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, що, відповідно, сприятиме створенню нових робочих місць.

11. Прогноз результатів

В процесі реалізації Порядку очікується:

збільшення частки фермерських господарств у виробництві валової продукції сільського господарства до 10%;

відродження вітчизняної селекції насінництва;

підвищення рівня біобезпеки і якості продукції;

зростання кількості зареєстрованих фермерських господарств та збільшення кількості членів сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів;

оновлення та модернізація виробничих і переробних потужностей;

 

 

Перший заступник Міністра

аграрної політики та 

продовольства України                                                                                                                                                                             Максим МАРТИНЮК

Аналіз регуляторного впливу

до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки розвитку фермерських господарств»

 

1. Визначення проблеми

Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки розвитку фермерських господарств» (далі – проект постанови), розроблено з метою виконання нової бюджетної програми «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств» та реалізації основних положень Концепції розвитку фермерських господарств та сільськогосподарської кооперації на 2018-2020 роки, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 вересня 2017 року № 644.

Прийняття проекту постанови обумовлене необхідністю розробки та впровадження механізму використання коштів, що будуть спрямовуватись фермерським господарствам та сільськогосподарським обслуговуючим кооперативам з визначенням розпорядників бюджетних коштів, переліку документів, що подаються претендентами на отримання державної підтримки, наводяться розрахунки суми фінансової підтримки, визначаються напрямки, за якими надається підтримка, та встановлюються критерії при визначенні отримувачів бюджетних коштів.

Зокрема, пропонується надавати фінансову підтримку фермерським господарствам, у власності та користуванні яких перебуває не більше 500 га земель сільськогосподарського призначення та чистий дохід (виручку) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній рік до 15 000 000 гривень, сільськогосподарському обслуговуючому кооперативу, до складу якого входить не менше 20 членів, у власності та користуванні кожного з яких перебуває не більше 100 га земель сільськогосподарського призначення, у якого загальний обсяг реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) його членами за останній рік до 30 000 000 гривень.

Необхідність державної підтримки зумовлена декількома чинниками.

У сільському господарстві України свою діяльність здійснюють 45 558 сільськогосподарських підприємств. Із загальної кількості господарюючих суб’єктів переважаючою організаційно-правовою формою господарювання на селі є фермерські господарства. Їх діяльність заснована на праці членів однієї сім’ї та безпосередньо пов’язана з правом власності на землю та використанням її як основного засобу виробництва продукції та джерела доходів.

За даними Державної служби статистики України, на 1 листопада 2017 року кількість діючих фермерських господарств становила 34 137 одиниць, що складає майже 75 % від загальної кількості економічно активних сільськогосподарських підприємств (останніми роками спостерігалась тенденція щодо зменшення кількості фермерських господарств, які здійснюють господарську діяльність та подають звітність). В обробітку фермерських господарств перебуває 4,6 млн га, в тому числі – 4,5 млн га ріллі, у середньому на одне господарство припадає 134,2 га сільгоспугідь.

Наразі у загальній структурі виробництва валової продукції сільського господарства частка фермерських господарств залишається незначною – на рівні 6‑8% на рік. При цьому основний обсяг власної сільськогосподарської продукції фермерськими господарствами генерується в галузі рослинництва – понад 90%.

До останнього часу рівень технічної ефективності виробництва, урожайності фермерських господарств, в переважній більшості, залишався нижчим, порівняно із середніми та великими підприємствами (довідково: по зернових та зернобобових відставання становить 22 %, соя – 13 %, олійні – 10 %). Основна причина – якісно гірший стан власної матеріально-технічної бази, складність доступу до передових технологій та інші причини, пов’язані, насамперед, з постійним браком коштів та обмеженим доступом до кредитних ресурсів.

Із загальної кількості діючих фермерських господарств 28 664 одиниць, мають в обробітку земельні ділянки площею до 500 га , що становить майже 84 % від загальної кількості фермерських господарств по Україні. Саме такі господарства мають низький рівень технічного та технологічного забезпечення, а також недостатній рівень можливостей щодо залучення фінансових ресурсів та інвестицій.

Основна державна підтримка фермерських господарств, на сьогодні, реалізується через спеціалізовану бюджетну установу – Український державний фонд підтримки фермерських господарств, який надає фінансову підтримку лише суб’єктам господарювання, що здійснюють діяльність в організаційно-правовій формі «фермерське господарство».

Відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 року № 1102 (із змінами) фінансова підтримка надається на поворотній основі на конкурсних засадах у сумі, що не перевищує 500 тис. гривень, строком до п'яти років із забезпеченням заставного майна (Законом України від 07.12.2017 року № 2246 «Про Державний бюджет України на 2018 рік» видатки безпосередньо на підтримку фермерських господарств передбачені за бюджетною програмою 2801460 «Надання кредитів фермерським господарствам» у сумі 43,1 млн гривень (спеціальний фонд).

У минулому році, передбачені державним бюджетом 65 млн грн за вищезазначеною бюджетною програмою, отримали лише 211 фермерських господарств, тобто такою підтримкою охоплюється менше 1 відсотка фермерських господарств. Отже, обсягів коштів недостатньо для задоволення всіх потреб фермерських господарств.

Одним з логічних кроків посилення спроможності дрібних виробників є їх об’єднання у сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи.

Згідно з оперативною звітністю департаментів агропромислового розвитку облдержадміністрацій, станом на 1 липня 2017 року в Україні зареєстровано 1107 одиниць сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів (далі - СОК). Разом з тим, із загальної кількості зареєстрованих СОК реально здійснюють господарську діяльність лише 618 СОК або 55,8 відсотка від кількості зареєстрованих.

Щороку економічна активність СОК залишається на рівні 50 відсотків, що спричинено, зокрема, відсутністю спеціалізованих державних програм підтримки розвитку таких об’єднань дрібних виробників сільськогосподарської продукції.

В Україні створено передумови для розвитку СОК, членами яких мають бути саме ОСГ та невеликі ФГ.

Проте, одним із стримуючих чинників розвитку сільськогосподарської обслуговуючої кооперації в країні є брак фінансових ресурсів.

Державна підтримка СОК здійснювалась протягом 2009-2011 років шляхом оплати 90 відсотків вартості придбаної СОК сільськогосподарської техніки та обладнання без урахування суми ПДВ. Починаючи з 2013 року, кошти у державному бюджеті на ці цілі не передбачались.

На сьогодні, одним з механізмів зміцнення матеріально-технічної бази виробників сільськогосподарської продукції за рахунок коштів державного бюджету є часткове відшкодування вартості придбаної техніки та обладнання вітчизняного виробництва в розмірі 20 відсотків. При цьому скористатись зазначеною підтримкою можуть лише ті суб’єкти, які відповідно до Податкового кодексу мають статус сільськогосподарських товаровиробників.

Слід зазначити, що сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи не є власниками сільськогосподарської продукції, що вироблена, вирощена, відгодована, виловлена або зібрана (заготовлена) його членами-виробниками сільськогосподарської продукції, не мають такого статусу та, відповідно, не можуть скористатись зазначеним вище механізмом підтримки.

Крім того, поступова девальвація національної валюти призводить до збільшення витрат сільгосптоваровиробників на основні засоби виробництва, а також здешевлення виробленої сільськогосподарської продукції, її знецінення.

Відповідно, пріоритетом державної аграрної політики, яку пропонується реалізувати через даний проект постанови, є підтримка фермерських господарств шляхом розвитку сільськогосподарської кооперації з метою підвищення ефективності їх господарської діяльності, формування партій сільськогосподарської продукції належного обсягу та якості, забезпечення технологічного процесу виробництва, просування продукції на ринок, підвищення зайнятості через розвиток трудомістких галузей сільського господарства.

Тому, з метою матеріально-технічного оснащення, конкурентоспроможності та підтримки розвитку фермерських господарств і сільськогосподарських кооперативів з невеликими площами сільськогосподарських угідь, проектом постанови пропонується спростити їх доступ до фінансових ресурсів шляхом:

здешевлення кредитів, отриманих у державному банку;

часткової компенсації витрат, пов’язаних з отриманими дорадчими послугами;

фінансової підтримки сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів для придбання обладнання зі зберігання та переробки сільськогосподарської продукції.

Крім того, фермерські господарства можуть отримати фінансову допомогу на часткову компенсацію вартості закупленого у суб’єктів насінництва та розсадництва насіння сільськогосподарських рослин вітчизняної селекції та придбаної сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва.

Використання фінансових ресурсів сприятиме стимулюванню нарощування обсягів сільськогосподарської продукції з високою доданою вартістю (створення, оновлення та модернізація виробничих і переробних потужностей, залучення інноваційних продуктів та технологій) фермерськими господарствами, зміцнення матеріально-технічної бази сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, розширення сфери зайнятості сільського населення.

Вирішення проблеми не можливо здійснити за допомогою існуючих ринкових механізмів чи діючих регуляторних актів.

Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:

 

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

+

 

Держава

+

 

Суб’єкти господарювання,

+

 

у тому числі суб’єкти малого підприємництва*

+

 

 

ІІ. Цілі державного регулювання

Основною ціллю державного регулювання є врегулювання правовідносин, що виникають при здійсненні спеціального використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки розвитку фермерських господарств та сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, що, у свою чергу, дасть можливість створити необхідні організаційні, правові та фінансові передумови для їх розвитку, доступу до кредитних ресурсів, покращення матеріально-фінансового становища та створення додаткових робочих місць у сільській місцевості.

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

1. Визначення альтернативних способів

 

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива 1

 

 

Прийняття проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки розвитку фермерських господарств».

Обраний спосіб забезпечує досягнення цілей державного регулювання.

Альтернатива 2

 

Невтручання і залишення існуючої ситуації.

Зазначений спосіб є неприйнятним, оскільки призводить до невикористання бюджетних коштів, передбачених бюджетною програмою «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств», що у свою чергу призведе до спаду виробництва валової сільськогосподарської продукції фермерськими господарствами та не відповідає пріоритетам розвитку аграрної політики.

Альтернатива 3

 

 

Звернення фермерського господарства до фінансово-кредитних установ на загальних підставах (комерційних банків, кредитних спілок).

Зазначений спосіб є неприйнятним, оскільки призводить до посилення фінансового навантаження на фермерське господарство у зв’язку із високою відсотковою ставкою та складною процедурою подання документів. Комерційні фінансові установи не зацікавлені в кредитуванні фермерських господарств із земельним банком меншим ніж 500 гектарів.

 

2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

Оцінка впливу на сферу інтересів держави

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

 

Висока

Запровадження ефективного механізму використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки розвитку фермерських господарств. Можливість скористатись здешевленими кредитними ресурсами фермерським господарствам та СОК.

Розвиток сільських територій та підприємництва на селі.

Витрати в межах видатків бюджетної програми, передбачених на відповідний рік

Альтернатива 2

 

Мінімальні

Невикористання бюджетних коштів, передбачених бюджетною програмою «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств». Подальше скорочення кількості малих та середніх сільськогосподарських підприємств на селі, занепад сільських територій через відтік молоді та регресію підприємництва.

Невикористання бюджетних коштів

Альтернатива 3

 

 

Мінімальні

Відсутність важелів впливу держави на підтримку розвитку фермерських господарств та сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів.

Неналежна державна підтримка фермер-ських господарств та відсутність підтримки СОК

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

 

Високі

Стимулювання до створення нових робочих місць, започаткування та розвитку власного бізнесу.

Відсутні

Альтернатива 2

 

Відсутні

Наявність стримуючих факторів для створення робочих місць

Відсутні

Альтернатива 3

 

Відсутні

Відсутні

 

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць

2105

19695

8842

127

30769

Питома вага групи у загальній кількості, відсотків

6,8

64,0

28,8

0,4

100*

 

*Оскільки, згрупувати фермерські господарства відповідно до вимог Господарського кодексу неможливо, то віднесення суб’єктів господарювання до "великих", "середніх", "малих" та "мікро" здійснювалось відповідно до групування розміру земельних ділянок, які знаходяться у користуванні фермерських господарств.

За даними Державної служби статистики, станом на 1 листопада 2017 року загальна кількість фермерських господарств, що мають у власності та/або користуванні землі, за розміром сільськогосподарських угідь становила 34137 одиниць, з яких:

до 1 га – 127 од.;

від 1 до 20 га – 8842 од.;

від 20 до 500 га – 19695 од.;

понад 500 га – 2105 одиниць.

Дія проекту постанови буде поширюватись на 28 664 суб’єктів господарювання, які підпадають під сферу відповідного регулювання.

Для розрахунку не брались до уваги фермерські господарства, які не мають у користуванні сільськогосподарські угіддя (3368 од.).

Крім того, до уваги не брались сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, у зв’язку з тим, що вони не мають статусу сільськогосподарських товаровиробників відповідно до Податкового кодексу України та не підлягають класифікації на "великі", "середні", "малі" та "мікро" згідно з вимогами Господарського кодексу України.

 

Вид альтернативи

Вигоди

 

Витрати

Альтернатива 1

 

 

Доступ до фінансових ресурсів, збільшення оборот-них активів фермерських господарств.

Мотивація фермерських господарств до ведення господарювання за пріоритетними напрямками в сільському господарстві шляхом отримання фінан-сової підтримки та об’єднання в сільськогоспо-дарські кооперативи. Підвищення конкурентоздатності на аграрному ринку.

Адміністративні послуги надаю-ться безоплатно.

Альтернатива 2

 

 

Відсутні

При не затвердженні Порядку існує висока ймовірність не виконання положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» в частині реалізації бюджетної програми «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств», що у свою чергу призведе до спаду виробництва валової сільськогосподарської продукції фермерськими господ-дарствами, а також обмеженість фермерських господарств у доступі до здешевлених фінансових ресурсів.

Альтернатива 3

 

 

Відсутні

Збільшення фінансового наванта-ження на фермерські господ-дарства у зв’язку із високою відсотковою ставкою та складною процедурою подання документів.

 

Витрати, які будуть виникати внаслідок дії регуляторного акта (згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта)

 

Сумарні витрати за альтернативами

Сума витрат, гривень

Альтернатива 1. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці "Витрати на одного суб’єкта господарювання середнього та малого підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта")

125,0

Альтернатива 2. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці "Витрати на одного суб’єкта господарювання середнього та малого підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта")

Витрати обраховувати не доцільно, оскільки зазначена альтернатива унеможливлює використання бюджетних коштів

Альтернатива 3. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці "Витрати на одного суб’єкта господарювання середнього та малого підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта")

295199,52

 

IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

 

Враховуючи вищенаведені позитивні та негативні сторони альтернативних способів досягнення мети, доцільно прийняти розроблений проект постанови.

 

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності (за чотири-бальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива 1

 

4

Проблеми вирішуються, застосування даної альтернативи дозволяє повністю досягнути поставлених цілей державного регулювання без додаткових витрат суб’єктів господарювання.

Альтернатива 2

 

1

Проблеми продовжують існувати.

Альтернатива 3

 

1

Проблеми продовжують існувати. Фермерські господарства обмежені в доступі до фінансових ресурсів та державної підтримки.

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Альтернатива 1

 

Затвердження механізму надання фінансової підтримки фермерським господарствам.

Наближення малих та середніх фермерських господарств, СОК до фінансових ресурсів з метою розширення їх перспектив, як альтернативи конкуренції з великими корпораціями, та сприяння створенню додаткових робочих місць у сільській місцевості.

Стимулювання нарощування обсягів сільськогосподарської продукції з високою доданою вартістю) фермерськими господарствами, зміцнення матеріально-технічної бази СОК, розширення сфери зайнятості сільського населення.

відсутні

Альтернатива забезпечує у повній мірі досягнення поставлених цілей оскільки надає вагомі переваги за відсутності значних витрат перед іншими альтернативами.

 

Альтернатива 2

відсутні

Не дозволить вико-нати вимоги бю-джетного законо-давства.

Висока ймовірність не отримання фер-мерськими господ-дарствами і СОК державної фінансової підтри-мки за бюджетною програмою "Фінансова підтри-мка розвитку фер-мерських господ-дарств", що у свою чергу призведе до зниження виробництва валової сільськогосподарської продукції.

Цілі прийняття регуляторного акту не можуть бути досягнуті повною мірою.

 

Альтернатива 3

Можливість отримання кредитних ресурсів через фінансово-кредитні установи на загальних підставах (комерційні банки, кредитні спілки).

Не дозволить вико-нати вимоги бюджетного законодавства.

Посилення фінансо-вого навантаження на фермерське господарство у зв’язку із високою відсотковою ставкою та складною процедурою подання документів.

Цілі прийняття регуляторного акту не можуть бути досягнуті повною мірою.

 

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Альтернатива 1

 

Альтернатива 1 несе вигоду для суб’єктів господарювання у зв’язку із розширенням напрямів державної підтримки фермерських господарств та СОК, що надасть можливість залучення додаткових коштів для ведення господарства. Крім того, сприятиме створенню додаткових робочих місць та розвитку сільської місцевості, як одного з пріоритетних напрямів державної політики у сфері сільського господарства.

 

Альтернатива 2

Неприйнятність реалізації даної альтернативи, у зв’язку з ймовірним призупиненням економічної активності фермерських господарств та СОК.

Х

Альтернатива 3

Незначна вигода для фермерських господарств в порівнянні зі збільшенням фінансового навантаження на фермерське господарство та невиконанням бюджетного законо-давства робить дану альтернативу неприйнятною для реалізації.

Х

 

V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми

Реалізація поставлених цілей державного регулювання забезпечується шляхом прийняття проекту постанови.

Заходи, які необхідно здійснити для реалізації вказаних цілей:

погодити зазначений проект постанови із заінтересованими органами виконавчої влади;

подати проект постанови головним розробником на розгляд Кабінету Міністрів України та його прийняття Урядом;

здійснення заходів з офіційного оприлюднення постанови Кабінету Міністрів України та доведення до відома суб’єктів господарювання.

VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

Дія акту поширюється на середніх, малих та мікро виробників сільськогосподарської продукції. У зв’язку з цим було проведено тест малого підприємництва (М-тест), який додається.

VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

Враховуючи довгострокову орієнтацію на пріоритетність розвитку малого підприємництва в сільському господарстві, проект постанови доцільно запроваджувати на необмежений термін, його дія буде постійною на термін дії Закону України «Про фермерське господарство».

VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

Дія запропонованого проекту пошириться на 28664 фермерських господарства та 280 сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів.

Прийняття проекту постанови вплине на збільшення виробництва валової продукції фермерськими господарствами та відповідно на збільшення надходжень до бюджетів та цільових фондів всіх рівнів.

Прогнозними значеннями показників результативності регуляторного акта є:

збільшення кількості зареєстрованих фермерських господарств;

збільшення кількості членів сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів;

кількість виробленої та переробленої сільськогосподарської продукції.

Рівень поінформованості юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - вище середнього за рахунок:

а) юридичні особи та фізичні особи-підприємці можуть ознайомитися з проектом постанови, який розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.gov.ua, розділ "Регуляторна політика").

б) у разі прийняття, постанову буде розміщено на офіційному веб-сайті Верховної Ради України (www.rada.gov.ua) та Кабінету Міністрів України (www.kmu.gov.ua);

Прийнятий проект постанови буде доведений до відома структурних підрозділів обласних державних адміністрацій з питань агропромислового розвитку та громадських об’єднань.

IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися Мінагрополітики шляхом аналізу результатів проведення статистичних обстежень через структурні підрозділи обласних державних адміністрацій з питань агропромислового розвитку.

Базове відстеження здійснюватиметься до дня набрання чинності проекту постанови шляхом опрацювання пропозицій від фізичних та юридичних осіб, які надходитимуть до зазначеного проекту постанови.

Повторне відстеження здійснюватиметься через рік після набрання чинності постанови, але не пізніше ніж через два роки на підставі аналізу проведених статистичних даних.

Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження шляхом порівняння показників із аналогічними показниками, що встановлені під час повторного відстеження.

У разі виявлення неврегульованих та проблемних моментів шляхом проведення аналізу показників дії цього акта, ці моменти буде виправлено шляхом внесенням відповідних змін.

 

 

Заступник Міністра аграрної 

політики та продовольства України                                                                                                                                                       В. Шеремета



Додатки