портал в режимі тестування та наповнення
0 800 215 010
Гаряча лінія
1545
Урядова гаряча лінія
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів
Проект постанови КМУ від 26 листопада 2015

Проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини"

Проект

 

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

 

 

ПОСТАНОВА

 

від  ______________                                                                                                                                                                                   №___   

Київ

 

Про затвердження Порядку оцінки придатності земель (ґрунтів)

для виробництва органічної продукції та сировини

 

Відповідно до частини другої статті 23 Закону України "Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини" Кабінет Міністрів України постановляє:

Затвердити Порядок оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини, що додається.

 

 

 Прем’єр-міністр України                                                                                                                                                                             А. ЯЦЕНЮК

Повідомлення про оприлюднення

проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини"

 

З метою отримання зауважень та пропозицій до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини" Міністерство аграрної політики та продовольства України оголошує про його публікацію.

Повний пакет документів до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини" розміщено в мережі Інтернет на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.gov.ua Розділ "Регуляторна політика/Проекти регуляторних актів").

Зауваження та пропозиції до проекту постанови просимо надавати протягом місяця, з дня опублікування цього повідомлення за адресами:

01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 24, Департаментом землеробства та технічної політики в АПК Мінагрополітики України, виконавець Рудюк Анатолій Миколайович,тел.: 279-82-89, e-mail: rudyuk@minapk.gov.ua;

04112, м. Київ, вул. О. Теліги, 8, ДУ "Держгрунтоохорона", e-mail: zakon@gruntrod.gov.ua, виконавець Близнюк Павло Михайлович, телефон: 066-658-59-03;

01011, м. Київ, вул. Арсенальна, 9/11, Державна регуляторна служба України, e-mail: infarm@dkrp.gov.ua.

 

Перший заступник Міністра аграрної 

         політики та продовольства  України                                                                                                                                    Я.В. Краснопольський

 

Пояснювальна записка

до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини"

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття постанови

Проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини" (далі – проект постанови) розроблено на виконання Плану організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації Закону України "Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини" (далі – Закон), схваленого на засіданні Кабінету Міністрів України 30 жовтня 2013 р. (протокол № 61) та доручення Прем'єр-міністра України Яценюка А.П. від 16.04.2015 № 14164/1/1-15.

До прийняття Закону цей напрямок сільськогосподарського виробництва розвивався повільно і безсистемно, головним чином через відсутність нормативно-правової бази, недостатній рівень організаторської роботи, невизначеність щодо реального координатора проблеми.

Як наслідок, створення сільгосппідприємств – виробників органічної продукції відбулося завдяки ентузіазму керівників підприємств та за підтримки іноземних компаній і організацій.

З прийняттям Закону ситуація суттєво міняється як з точки зору правової захищеності сільгоспвиробників цієї категорії, так і нормативного забезпечення з боку держави.

Подальший активний розвиток органічного руху в Україні може відбуватися лише за умови створення чіткої, ефективної системи його підтримки на національному рівні і прийняття пакета підзаконних актів, які забезпечать прозорий та простий механізм організації органічного виробництва в країні. До складу таких актів також входить даний проект постанови.

2. Мета і шляхи її досягнення

Прийняття проекту постанови дасть можливість затвердити Порядок оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини, положення якого визначатимуть механізм формування першочергових правил для організації в законодавчому полі органічного виробництва, яке відповідає всім специфічним вимогам, що діють в цій сфері.

3. Правові аспекти

У даній сфері правового регулювання діють:

Конституція України;

Закон України "Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини";

Закон України "Про охорону земель";

Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель";

Указ Президента України від 2 грудня 1995 р. № 1118 "Про суцільну агрохімічну паспортизацію земель сільськогосподарського призначення".

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту постанови не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України та місцевих бюджетів.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект постанови потребує погодження з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством фінансів України, Міністерством охорони здоров’я України, Міністерством екології та природних ресурсів України, Міністерством юстиції України, Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, Державною екологічною інспекцією України, Державною регуляторною службою України та Національною академією аграрних наук України.

6. Регіональний аспект

Проект постанови не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

6¹. Запобігання дискримінації

У проекті постанови відсутні положення, які містять ознаки дискримінації.

7. Запобігання корупції

У проекті постанови відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

8. Громадське обговорення

Проект постанови розміщений на офіційному сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.kiev.ua (розділ "Регуляторна політика") відповідно до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації".

9. Позиція соціальних партнерів

Проект постанови не стосується соціально-трудової сфери.

10. Оцінка регуляторного впливу

Проект постанови є регуляторним актом. Нормами цього регуляторного акту встановлюються конкретні критерії якості земель, які використовуються як основа визначення придатності земель для виробництва органічної продукції.

10¹. Вплив реалізації акта на ринок праці

Реалізація проекту постанови не вплине на ринок праці.

11. Прогноз результатів

Прийняття постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини" дасть змогу встановити чітко регламентовані правила, які нормативно закріплюють вимоги до основної складової органічного виробництва – земельних ресурсів.

Використання таких норм забезпечить оперативне і обґрунтоване прийняття рішення в частині визначення відповідності вимогам органічного виробництва будь-якого сільгосппідприємства у будь-якому регіоні.

Такий механізм дозволить значно спростити та прискорити процес отримання сертифіката відповідності і, як наслідок, суттєво розширити мережу сільгосппідприємств, які забезпечуватимуть виробництво органічної продукції, та збільшити обсяг і асортимент сільгосппродукції такої номенклатури. У свою чергу, це посилить зацікавленість і попит на українську продукцію на світових ринках.

Прийняття цього акта сприятиме розвитку органічного виробництва в Україні, що, в свою чергу, дасть можливість нарощувати обсяги виробництва сертифікованої органічної сільськогосподарської продукції та органічних продуктів харчування, зміцнить фінансово-економічний стан сільгосппідприємств та переробних підприємств, сприятиме розвитку сільських територій.

 

 

Міністр аграрної політики та

продовольства України                                                                                                                                                                       О.М. Павленко

Аналіз регуляторного впливу

проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини"

 

1. Опис проблеми, яку планується розв’язати шляхом втручання у відповідні сфери підприємницької діяльності

Проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини" (далі – проект постанови) розроблено на виконання Плану організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації Закону України "Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини" (далі - Закон), схваленого на засіданні Кабінету Міністрів України 30 жовтня 2013 року (протокол № 61) та доручення Прем'єр-міністра України Яценюка А.П. від 16.04.2015 № 14164/1/1-15.

До прийняття Закону цей напрямок сільськогосподарського виробництва розвивався повільно і безсистемно, головним чином через відсутність нормативно-правової бази, недостатній рівень організаторської роботи, невизначеність щодо реального координатора проблеми.

Як наслідок створення органічних господарств відбулося головним чином завдяки ентузіазму керівників підприємств та за підтримки іноземних компаній і організацій.

З прийняттям Закону ситуація суттєво змінилась, як з точки зору правової захищеності сільгоспвиробників цієї категорії так і нормативного забезпечення з боку держави.

Але, механізм, який запроваджується прийнятим Законом запрацює в повному обсязі тільки після прийняття всіх передбачених ним нормативно-правових актів нижчого рівня.

Частиною другою статті 23 Закону встановлено, що порядок оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини затверджується Кабінетом Міністрів України.

2. Визначення цілей державного регулювання

Законом передбачено державний контроль за виробництвом (у тому числі переробленням та вирощуванням), маркуванням, перевезенням, зберіганням та реалізацією органічної продукції та сировини, а також нагляд за проведенням робіт з оцінки відповідності виробництва органічної продукції та сировини, а також запроваджено систему відшкодування збитків, заподіяних порушенням законодавства України про органічне виробництво.

При цьому ключовим є питання можливості об’єктивної оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини.

Оцінка придатності земель (ґрунтів) здійснюється з метою отримання незалежної від зацікавлених сторін (суб’єктів господарювання, які здійснюють виробництво, перевезення, зберігання та реалізацію органічної продукції, сировини) об’єктивної інформації щодо якості земельних ділянок, сприяння їх ефективному використанню, збереженню родючості ґрунтів, встановлення їх придатності для виробництва органічної продукції та сировини, придатності для виробництва окремих культур.

3. Прийнятні альтернативні способи досягнення зазначеної цілі, переваги обраного способу

Перший можливий спосіб:

можливо залишити існуючий стан регулювання, однак у разі відсутності затвердженого Кабінетом Міністрів України Порядку оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини не виконуватимуться норми статті 23 Закону.

Другий можливий спосіб:

прийняти постанову, якою затвердити Порядок оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини (далі – Порядок).

Прийняття даного нормативно-правового акту надасть можливість в повній мірі запрацювати усім механізмам визначеним Законом і є єдиним, визначеним статтею 23 Закону, способом досягнення цілі.

4. Опис механізмів для розв’язання проблеми, відповідні заходи

Для досягнення цілей, визначених у розділі 2 Аналізу регуляторного впливу, пропонується проектом постанови затвердити Порядок, яким чітко встановити критерії якості земель та врегулювати механізми проведення оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини.

5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Прийняття проекту постанови дасть змогу встановити чітко регламентовані правила, які нормативно закріплюють вимоги до основної складової органічного виробництва – земельних ресурсів.

Використання таких норм забезпечить оперативне і обґрунтоване прийняття рішення в частині визначення відповідності вимогам органічного виробництва будь-якого сільгосппідприємства у будь-якому регіоні.

Така ситуація сприятиме розвитку внутрішнього ринку органічної продукції, забезпечить прозорі умови переходу сільгоспвиробників на органічні методи господарювання, що збільшить їх можливості для освоєння додаткових ринків збуту продукції, у тому числі в країнах Європейського Союзу.

6. Очікувані результати прийняття акта

Прийняття даного проекту постанови дасть можливість в повній мірі запрацювати усім механізмам закладеним у Законі України "Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини", що, в свою чергу, відкриває перед Україною великі перспективи, адже наша країна має унікальні природні умови і величезний потенціал для створення здорових продуктів, збереження та оздоровлення навколишнього природного середовища, розвитку внутрішнього ринку органічної продукції і виходу на зовнішні ринки.

Повноцінна дія норм Закону сприятиме відродженню аграрного сектору України і разом з підйомом індустріальної могутності, дозволить вивести її в число економічно потужних країн. Розвиток внутрішнього ринку органічних продуктів та їх експорт здатні суттєво підвищити авторитет влади в державі, а також позитивний імідж України у світі.

Як ніколи, українському селу потрібна система державної підтримки біологічного сільського господарства і природокористування. В свою чергу, вітчизняний виробник є дуже чутливим до зростаючого попиту споживачів на органічну продукцію і готовий інвестувати кошти у її виробництво.

 

 

Витрати

Вигода

Держава

Не потребує залучення додаткових фінансових витрат.

Повноцінний розвиток виробництва органічної сільськогосподарської продукції і ринку органічних продуктів.

Суб’єкти господарювання

Не потребує залучення додаткових фінансових витрат.

Прозорі умови переходу сільгоспвиробників на органічні методи господарювання, що збільшить їх можливості для освоєння додаткових ринків збуту продукції.

Громадяни

Витрат не зазнає.

Підвищення якості та безпечності продуктів харчування.

Забезпечення населення здоровими та корисними продуктами харчування.

 

7. Обґрунтування строку дії акта

Термін дії акта пропонується встановити безстроково.

8. Визначення показників результативності акта

Показник результативності регуляторного акта – кількість органічних господарств та площі сільськогосподарських земель під органічним виробництвом.

До показників результативності регуляторного акта належить:

- кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюватиметься дія акта – вітчизняні переробні підприємства - виробники органічних продуктів харчування та сільгосппідприємства, що виробляють органічну сільськогосподарську продукцію та сировину, вітчизняні органи сертифікації органічного виробництва, заклади аграрної науки та освіти, науково-дослідні установи харчової промисловості, дорадчі та консультаційні служби;

- розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів;

- розмір коштів, що витрачатиметься суб’єктами господарювання або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта.

Повноцінна дія усіх механізмів закладених у Законі України "Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини" надасть основу для:

збільшення виробництва органічної сільськогосподарської продукції в регіонах та підвищення безпечності та якості продуктів харчування;

зміцнення фінансово-економічного стану сільгосппідприємств, що переходять на органічні методи виробництва;

збільшення кількості органічних господарств та площі сільськогосподарських земель під органічним виробництвом;

збільшення обсягів органічної продукції, що продається на місцевому ринку та експортованої за кордон.

Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта – середній, проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку оцінки придатності земель (ґрунтів) для виробництва органічної продукції та сировини" розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України: www.minagro.gov.ua.

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта

Буде здійснюватись базове, повторне та періодичне відстеження резултативності.

Базове відстеження результативності регуляторного акта здійснюється до набрання ним чинності шляхом збору пропозицій та зауважень до нього та їх аналізу.

Повторне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено через рік після набрання чинності цього регуляторного акта шляхом аналізу статистичних даних, в порівнянні з базовим відстеженням. У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань шляхом аналізу якісних показників дії регуляторного акта, ці питання будуть врегульовані шляхом внесення відповідних змін до даного акта.

Періодичне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватись раз на три роки починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження.

Відстеження регуляторного акта буде здійснюватись Департаментом землеробства та технічної політики в АПК Міністерства аграрної політики та продовольства України протягом усього строку дії регуляторного акта за показниками результативності.

 

 

Перший заступник Міністра аграрної 

         політики та продовольства  України                                                                                                                                    Я.В. Краснопольський

 



Додатки