портал в режимі тестування та наповнення
0 800 215 010
Гаряча лінія
1545
Урядова гаряча лінія
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів
Проект постанови КМУ від 31 січня 2019

Про затвердження Порядку надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб - членів/голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування

Проект

 

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

 

 

ПОСТАНОВА

 

            від  ______________                                                                                                                                                                                №_____ 

 

Київ

 


Про затвердження Порядку надання сімейним 

фермерським господарствам додаткової фінансової 

підтримки через механізм доплати на користь 

застрахованих осіб - членів/голови сімейного 

фермерського господарства єдиного внеску на 

загальнообов’язкове державне соціальне страхування

 


Відповідно до статті 13-1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» України Кабінет Міністрів України постановляє:

Затвердити Порядок надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб - членів/голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що додається.

 

 

Прем’єр-міністр України                                                                                                                             В. ГРОЙСМАН



Повідомлення про оприлюднення

проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб - членів/голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»

 

З метою отримання зауважень та пропозицій до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб - членів/голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – проект постанови) Міністерство аграрної політики та продовольства України оголошує про його публікацію.

Проект постанови визначає механізм надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб - членів/голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

З прийняттям проекту постанови забезпечується створення сприятливих умов для виходу селянських господарств з тіньової економіки.

Повний пакет документів до проекту постанови розміщено в мережі Інтернет на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України: www.minagro.gov.ua у розділі «Регуляторна політика».

Зауваження та пропозиції стосовно проекту постанови та аналізу регуляторного впливу у письмовій та електронній формі просимо надавати протягом місяця з дня опублікування цього оголошення за такими адресами:

01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 24, Господарсько-фінансовий департамент Міністерства аграрної політики та продовольства України, е-mail: serhii.karasevych@minagro.gov.ua (виконавець Карасевич Сергій Петрович, тел. (044) 279-60-67).

01011, м. Київ, вул. Арсенальна, 9/11, Державна регуляторна служба України, е-mail: inform@dkrp.gov.ua.

 

 

          Заступник Міністра

          з питань європейської інтеграції                                                                                                         Ольга ТРОФІМЦЕВА

Пояснювальна записка

до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб – членів / голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – проект постанови)

 

Мета: врегулювання питання надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

1. Підстава розроблення проекту акта

Проект постанови розроблено на виконання пункту 1 Плану організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації Закону України від 10 липня 2018 р. № 2497-VІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо стимулювання утворення та діяльності сімейних фермерських господарств», схваленого на засіданні Кабінету Міністрів України 29 серпня 2018 року.

2. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Відповідно до статті 131 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» сімейним фермерським господарствам, які зареєстровані платниками єдиного податку четвертої групи згідно із главою 1 розділу XIV Податкового кодексу України, надається додаткова фінансова підтримка через механізм доплати на користь застрахованих осіб - членів/голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у сумі:

0,9 мінімального страхового внеску - перший рік;

0,8 мінімального страхового внеску - другий рік;

0,7 мінімального страхового внеску - третій рік;

0,6 мінімального страхового внеску - четвертий рік;

0,5 мінімального страхового внеску - п’ятий рік;

0,4 мінімального страхового внеску - шостий рік;

0,3 мінімального страхового внеску - сьомий рік;

0,2 мінімального страхового внеску - восьмий рік;

0,1 мінімального страхового внеску - дев’ятий та десятий роки.

Така фінансова підтримка надається за рахунок коштів, передбачених у Державному бюджеті України, в тому числі за рахунок коштів, які спрямовуються на державну підтримку сільськогосподарських товаровиробників відповідно до пункту 42 розділу VI Бюджетного кодексу України.

Порядок надання цієї фінансової підтримки визначається Кабінетом Міністрів України.

3. Суть проекту акта

Проектом постанови передбачається затвердження Порядку надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб – членів /голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – Порядок).

Порядком визначається механізм отримання зазначеної фінансової підтримки у вигляді доплати ЄСВ.

4. Правові аспекти

У цій сфері правового регулювання діють Конституція України, Бюджетний кодекс України, Податковий кодекс України, Закон України «Про державну підтримку сільського господарства України», Закон України «Про фермерське господарство», Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту постанови буде здійснюватися за рахунок коштів, передбачених у Державному бюджеті України.

Фінансово-економічні розрахунки додаються.

6. Прогноз впливу

Реалізація проекту постанови сприятиме підвищенню спроможності територіальних громад, збереженню існуючих і створенню нових робочих місць.

7. Позиція заінтересованих сторін

Консультації із заінтересованими сторонами щодо проекту акта не проводились.

8. Громадське обговорення

Проект постанови оприлюднено на офіційному сайті Мінагрополітики відповідно до частини третьої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації".

9. Позиція заінтересованих органів

Проект постанови потребує погодження з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством фінансів України, Міністерством соціальної політики України, ДФС, Державною казначейською службою України, Пенсійним фондом України, Державною регуляторною службою України.

10. Правова експертиза

Проект постанови потребує проведення правової експертизи Міністерством юстиції України

11. Запобігання дискримінації

У проекті постанови відсутні  положення, які містять ознаки дискримінації.

12. Запобігання корупції

У проекті постанови відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

13. Прогноз результатів

Прийняття проекту постанови сприятиме розвитку такої форми господарювання, як сімейні фермерські господарства.

 

 

Заступник Міністра

з питань європейської інтеграції                                                                                                                    Ольга ТРОФІМЦЕВА


 

Аналіз регуляторного впливу

 

до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб – членів / голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»

 

(далі – проект постанови)

 

 

 

I. Визначення проблеми

 

Проектом постанови пропонується врегулювати питання надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування шляхом визначення механізму отримання зазначеної фінансової підтримки.

 

Відповідно до статті 13-1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» сімейним фермерським господарствам, які зареєстровані платниками єдиного податку четвертої групи згідно із главою 1 розділу XIV Податкового кодексу України, надається додаткова фінансова підтримка через механізм доплати на користь застрахованих осіб - членів/голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Така фінансова підтримка надається за рахунок коштів, передбачених у Державному бюджеті України, в тому числі за рахунок коштів, які спрямовуються на державну підтримку сільськогосподарських товаровиробників відповідно до пункту 42 розділу VI Бюджетного кодексу.

 

Порядок надання цієї фінансової підтримки визначається Кабінетом Міністрів України.

 

Визначення проблеми

 

Проект нормативно-правового акту спрямований на створення належних умов для розв’язання актуальних проблем АПК, а саме для:

 

структурної перебудови аграрної галузі;

 

підвищення доходів та зайнятості сільського населення;

 

насичення внутрішнього ринку продовольчими товарами за доступними для споживачів цінами;

 

запобігання поглибленню проблеми соціальних виплат.

 

Обґрунтування проблем, їх важливості та причин виникнення.

 

Проблеми структурної перебудови аграрної галузі.

 

Протягом останніх років посилились тенденції концентрації виробничих ресурсів фінансово-промисловими групами. Як наслідок площа земельних угідь в межах однієї фінансово-промислової групи вже перевищує декілька сотень тисяч гектарів. Натомість фізичні особи позбавляються земельних паїв та мігрують до міст або за кордон. Внаслідок зазначених тенденцій продовольча безпека країни залежатиме від бізнес рішень окремих підприємств. За даними держстату, лише 166 підприємств АПК із земельним банком кожного понад 10 тис. га станом на кінець 2017 року сконцентрували понад 18% сільськогосподарських угідь галузі. Зазначена тенденція продовжує загострюватись в основному за рахунок земель, що були приватизовані населенням України, тим самим поглиблюючі структурні проблеми галузі АПК.

 

В Україні в результаті розпаювання земель державної та комунальної власності майже 7 млн осіб одержали земельні паї. Кількість домогосподарств у сільській місцевості становить 4.6 млн. одиниць. Із загальної кількості домогосподарств у сільській місцевості лише близько 20% мають розмір земельних ділянок від 1 і більше гектарів, що розрахунково становить близько 900 тисяч домогосподарств, які потенційно можуть стати учасниками зазначеної програми.

 

У зв’язку з проблемами виробничого, фінансового, технологічного характеру тощо 73% домогосподарств у сільській місцевості за даними Держстату здають наявну в них землю в оренду. В цілому сільськими домогосподарствами виробляється більш як 41% валової продукції сільського господарства, а за виробництвом овочів, фруктів та молока їх частка коливається від 73% до 98%, що свідчить про виключну значимість для продовольчої безпеки країни цієї категорії виробників.

 

Відсутність у домогосподарствах можливостей для участі у державних програмах підтримки, брак ліквідної застави для одержання кредитування або інших видів фінансування призводить до скорочення виробничого потенціалу населення на селі та погіршення їх соціально-економічного становище, внаслідок чого, зокрема:

 

кожне п’яте домогосподарство у сільській місцевості не має можливості використовувати засоби механізації для обробки землі;

 

дві третини домогосподарств вже відмовились від утримання великої рогатої худоби, що пов’язано з відсутністю можливостей та фінансових джерел для інтенсифікації виробництва та формування необхідної кормової бази;

 

посилення ролі натурального виробництва, тобто забезпечення виключно власних потреб сім’ї (згідно даних Держстату 39% домогосподарств у сільській місцевості з рівнем грошових доходів до 1920 грн (2017р.) утримували певний вид тварини або птиці, тоді як серед домогосподарств з грошовими доходами понад 5 тис. грн таких було лише 18%. В цілому ж вартість спожитого домогосподарствами у сільській місцевості продовольства, виробленого у підсобних господарствах (9,9% у 2017р.), перевищує дохід від реалізації с-г продукції (8,2%));

 

менше 4% домогосподарств на селі утримують понад 2 голови великої рогатої худоби або свиней, що свідчить про посилення ролі натурального виробництва для забезпечення власних потреб сімей без інтегрування таких малих виробників до організованих аграрних ринків;

 

санітарну обробку приміщень або ветеринарні перевірки мають можливість здійснювати лише половина домогосподарств;

 

санітарний контроль якості молока проводять лише 18% домогосподарств. 

 

Все це погіршує умови господарювання для фізичних осіб – виробників продовольства, призводить до зубожіння сільського населення та може спровокувати проблеми продовольчої безпеки країни у майбутньому. 

 

На відміну від розвинутих країн в Україні сегмент домогосподарств залишається не формалізованим, що ускладнює обґрунтування потреб та інструментів для аграрної політики. Для порівняння – в Румунії налічується близько 1 млн офіційно зареєстрованих виробників сільськогосподарської продукції, в Польщі – 800 тисяч, в Італії – 750 тисяч, в Іспанії – 400 тисяч виробників, тоді як в Україні офіційно зареєстровано близько 45 тисяч підприємств різних організаційно-правових форм. 

 

Без прийняття адекватних політичних рішень структурні диспропорції з часом загостряться. 

 

Проблема підвищення доходів та зайнятості сільського населення.

 

Згідно даних Держстату рівень оплати праці з розрахунку на одне домогосподарство у сільській місцевості (3178,22 грн у 2017 р.) на третину нижчий, ніж у міських поселеннях (4814,95 грн на одне домогосподарство). Водночас доходи від продажу с-г товарів (662,72 грн на 1 домогосподарство за 2017 р.) знаходиться на низькому рівні і майже співрозмірний з сумою отриманих домогосподарствами субсидій (269,97 грн) та грошової допомоги від родичів (267,64 грн).

 

За даними Держстату станом на кінець вересня 2018 р. кількість вакансій у сільському господарстві не перевищувала 5 тис. одиниць при зареєстрованих 125,8 тис. безробітних осіб у сільській місцевості.

 

Рівень економічної неактивності населення у сільській місцевості (31,5%) на 3,8 в.п. перевищує рівень міських поселень (27,7%). Задля доведення показника економічної неактивності у сільській місцевості до рівня у міських поселеннях необхідно працевлаштувати або зайняти близько 300 тисяч осіб працездатного віку.

 

Проблема насичення внутрішнього ринку продовольчими товарами за доступними для споживачів цінами.

 

За останні 7 років для населення України є характерним скорочення обсягу споживання харчових продуктів в розрахунку на душу населення (у т.ч. м’ясних та молочних продуктів, яєць, рибних продуктів та олії). Рівень забезпечення раціональних норм споживання основних видів продовольства коливається в межах 49-70% (рівень споживання плодів, ягід та винограду становить 49% від раціональної норми, овочів та баштанних культур – 63,4%, м’яса - 70,5%, молока - 61% від раціональної норми). Така тенденція обумовлена, зокрема, завищеними рівнями цін на споживчому ринку внаслідок посилення проявів монополізації ринків та відсутності стимулів та можливостей для нарощування виробництва продовольства домогосподарствами. Подекуди рівень цін на продовольчі товари на споживчому ринку України вже знаходяться на рівні країн ЄС, зокрема Угорщини, Польщі, Румунії, Болгарії. Фізичні особи в Україні, на відміну від країн ЄС, наразі слабо інтегровані до організованих ринків продовольчих товарів, що обумовлено як нестачою знань, виробничих та фінансових ресурсів, так і відсутністю у них можливостей для формалізації свого бізнесу та його комерціалізації.

 

Проблема дефіциту коштів для соціальних виплат.

 

На 2019 р. дефіцит Пенсійного фонду оцінюється на рівні 166,5 млрд грн. Середній розмір допомоги по безробіттю на кінець 2017р. становив в Україні 2331 грн за місяць. Якщо ж особа отримувала низьку заробітну плату розмір мінімальної допомоги по безробіттю становитиме 1630 грн, що є характерним для більшості сільських жителів самозайнятих у сільському господарстві. Таким чином компенсація ЄСВ за перший рік дії програми у розмірі 0,9 від мінімального розміру вивільнить з розрахунку на одну додатково зайняту у сімейному фермерському господарстві не менше 803,7 грн бюджетних коштів, які не будуть їм виплачені.

 

Для вирішення зазначених проблем пропонується за прикладом багатьох розвинутих країн запровадити спеціалізовану програму підтримки фізичних осіб – виробників сільськогосподарської продукції шляхом компенсації їм частини ЄСВ. Зазначений інструмент дозволить значній чисельності фізичних осіб інтегруватись в організований аграрний ринок у статусі зареєстрованих виробників, надасть їм можливість активніше приймати участь в інших програмах державної підтримки, сприятиме скороченню рівня безробіття у сільській місцевості та пов’язаних з цим обсягів бюджетних виплат.

 

Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:

 

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

+

 

Держава

+

 

Суб’єкти господарювання

+

 

у тому числі суб’єкти малого підприємництва*

+

 

 

__________

 

 Зазначені вище проблеми не можуть бути розв’язані за допомогою ринкових механізмів в силу об’єктивних особливостей та обмежень господарської діяльності фізичними особами у сільському господарстві, зокрема:

 

відсутність у населення ліквідної застави для одержання фінансування для розвитку власного бізнесу;

 

наявність касових розривів у діяльності малих виробників с-г продукції (основний дохід припадає на декілька місяців протягом року на відміну від інших галузей, де продажі та доходи розподіляються рівномірно протягом року), внаслідок чого виникають труднощі з оплатою щомісячних/щоквартальних соціальних внесків;  

 

тривалий виробничий лаг та повільна оборотність капіталу (наприклад, у молочному скотарстві оборотність капіталу сягає 5 років, що практично позбавляє малих виробників конкурентних переваг перед великими підприємствами та іншими галузями економіки);

 

обмеження, пов’язані з володінням та використанням основного виробничого ресурсу (відсутність повноцінного механізму довгострокової застави землі, розпорошеність ділянок, екологічні вимоги тощо);

 

нерозвиненість продовольчих ланцюгів та інфраструктури ринку.  

 

Зазначені проблеми не можуть бути розв’язані за допомогою діючих регуляторних актів в силу їх невідповідності вимогам сьогодення, доведення їх низької ефективності, їх невідповідності міжнародній практиці, у т.ч. законодавству в країнах ЄС.

 

II. Цілі державного регулювання

 

Основною метою прийняття проекту акту є:

 

підвищення фінансової стабільності та конкурентоспроможності фізичних осіб – виробників сільськогосподарської продукції, зареєстрованих у формі сімейних фермерських господарств;

 

уповільнення процесів концентрації земельних та інших виробничих ресурсів у користуванні великих господарських структур, натомість поштовх до структурної перебудови аграрного сектору та посилення ролі малих господарюючих суб’єктів;

 

покращення показників ринку праці (зайнятість, безробіття, оплата праці тощо) у сільській місцевості у порівнянні з показниками у міських поселеннях;

 

сприяння збалансуванню доходів та видатків державних соціальних фондів.

 

Врегулювання правовідносин, що виникають при наданні фінансової підтримки сімейним фермерським господарствам через механізм доплати на користь застрахованих осіб єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування покликане створити умови для досягнення цих цілей.

 

Окрім того, прийняття проекту постанови забезпечить реалізацію норм Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України, що у свою чергу сприятиме формалізації та легалізації фізичних осіб, які займаються виробництвом сільськогосподарської продукції, у статусі сімейного фермерського господарства без необхідності утворення юридичної особи, а також сприятиме їх соціальному забезпеченню.

 

Індикаторами зменшення масштабів проблем слугуватимуть наступні показники:

 

кількість сімейних фермерських господарств та обсягів виробництва та/або реалізації ними сільськогосподарської продукції зросла;

 

надходження ЄСВ від членів сімейних фермерських господарств збільшились;

 

рівень економічної неактивності населення у сільській місцевості знизився.

 

III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

 

1. Визначення альтернативних способів

 

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Причини відмови

Альтернатива 1

Прийняти проект постанови про надання фінансової підтримки сімейним фермерським господарствам через механізм доплати на користь застрахованих осіб єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Обраний спосіб забезпечує досягнення цілей державного регулювання шляхом створення фінансових стимулів для діяльності сімейних фермерських господарств.

 

Альтернатива 2

Розробка та запровадження спеціалізованої (пільгової) системи соціального забезпечення за професійною та/або господарською ознаками (для певної категорії виробників сільськогосподарської продукції, зокрема для сімейних фермерських господарств утворюється спеціалізований фонд соціальних платежів, розмір внесків до яких буде залежати від року вступу та виду діяльності).

 

Зазначений спосіб потребує ґрунтовного аналізу міжнародного досвіду та розробки комплексного законодавчого забезпечення і потребуватиме внесення змін до пенсійного, податкового та галузевого законодавства. Потребуватиме значних часових витрат. З огляду на викладене в короткостроковій перспективі зазначений спосіб є малоймовірним для імплементації.

Альтернатива 3

Не втручання і залишення існуючої ситуації.

 

Зазначений спосіб є неприйнятним, оскільки призводить до невиконання зобов’язань держави, взятих Законом України «Про державну підтримку сільського господарства України», та не відповідає пріоритетам розвитку сімейних фермерських господарств. Подальше поглиблення структурних деформацій в АПК, а також загострення проблеми доходів та видатків державних соціальних фондів.

 

Переваги обраного способу (альтернатива 1):

 

простота та зручність для суб’єктів регуляторного впливу;

 

відповідність міжнародній практиці (у т.ч. в країнах ЄС);

 

підвищення стійкості та конкурентоспроможності малих форм господарювання на селі.

 

Опис механізму, який пропонується застосувати для розв’язання проблем.

 

Будь-яка фізична особа у сільській місцевості на основі реєстрації ФОП утворює сімейне фермерське господарство (далі – СФГ). Функціонування СФГ та здійснення виробничої діяльності гарантуватиме можливість участі у державних програмах підтримки сільгоспвиробників.

 

Після реєстрації ФОП у фізичної особи - члена СФГ виникнуть зобов’язання зі сплати ЄСВ, які така особа не здатна виконати без зовнішньої фінансової допомоги.

 

Подання документів до державної фіскальної служби фізичними особами (які зареєструвались у формі СФГ) дозволить їм отримати компенсацію частини ЄСВ залежно від року функціонування СФГ.

 

2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

 

Оцінка впливу на сферу інтересів держави

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Формалізації фізичних осіб у статусі сімейних фермерських господарств. Збільшення надходжень від сплати податків та внесків до бюджетів та фондів: використання 200 млн грн бюджетних коштів за перший рік дії програми дозволить додатково залучити 20 млн грн внесків фізичних осіб. За 10 років функціонування програми щорічне бюджетне фінансування обсягом 200 млн грн дозволить залучити до соціальних фондів не менше 2 млрд грн приватних коштів. Зменшення дефіциту Пенсійного фонду. Уповільнення динаміки  реєстрації безробітних у сільській місцевості. Переведення однієї особи зі статусу безробітного у статус СФГ дозволить зекономити до 803,7 грн на місяць виплат по безробіттю і перенаправити зазначені ресурси на покриття дефіциту Пенсійного фонду (розмір мінімальної допомоги по безробіттю становитиме у 2019 р. 1630 грн. Таким чином компенсація ЄСВ за перший рік дії програми у розмірі 0,9 може вивільнити з розрахунку на одну додатково зайняту у СФГ особу близько 800 грн бюджетних коштів, які не будуть їм виплачені).

Зниження волантильності продовольчих ринків та ризиків дефіциту окремих товарів. Уповільнення інфляційних процесів в результаті нарощування виробництва товарів.

Витрати в межах видатків, передбачених у державному бюджеті на зазначені цілі.  

Альтернатива 2

Можливе збільшення надходжень від сплати податків та внесків до бюджетів та фондів. Зменшення дефіциту Пенсійного фонду.

Витрати в межах видатків, передбачених у державному бюджеті на зазначені цілі.

Потреба у збереженні виплат по безробіттю. 

Альтернатива 3

Відсутні

Збільшення витрат на покриття дефіциту Пенсійного фонду.

У перспективі збільшення обсягу соціальної допомоги особам, які не були застраховані до набуття пенсійного віку.

Значна волантильність продовольчих ринків. Ризики дефіциту окремих товарів.

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Стимулювання до започаткування та розвитку власного бізнесу, створення нових робочих місць.

Збільшення загального страхового стажу. 

Одержання права на участь у державних програмах підтримки сільгоспвиробників.

В цілому скористатись програмою у 2019 р. можуть близько 20 тисяч фізичних осіб. 

Кожна особа за перший рік участі у програмі може одержати 9915 грн.

Споживачі продовольчих товарів одержать доступ до виготовлених сімейними фермерськими господарствами продуктів харчування за нижчими цінами.

За 10 років програми при щорічному фінансуванні обсягом 200 млн грн участь у програмі зможуть взяти близько 38 тисяч осіб. 

Сплата частини розміру страхового внеску (від 10% до 90% залежно від року участі у програмі). За 10 років програми близько 2 млрд грн. сплаченого ЄСВ.

Сплата єдиного податку четвертої групи.

Альтернатива 2

Можливе поліпшення рівня соціального захисту фізичних осіб у майбутньому за умови участі у спеціалізованій (пільговій) системі соціального забезпечення за професійною та/або господарською ознаками.

Акумуляція соціальних платежів виключно для учасників програми (фахівців певної галузі). 

Сплата страхових внесків.

Волантильність продовольчих ринків та підвищення рівня цін на основі продовольчі товари.

Альтернатива 3

Ймовірність одержання мінімального рівня соціальної допомоги від держави. 

 

Рівень соціальної допомоги не гарантуватиме високий рівень життя.

Збільшення витрат на продовольчі товари. Підвищення рівня споживчих цін внаслідок проявів монополізації ринків та концентрації ресурсів.

Значна волантильність продовольчих ринків. Ризики дефіциту окремих товарів.

 

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

 

Під дію цього регуляторного акту підпадуть сімейні фермерські господарства, які створені відповідно до статті 81 Закону України «Про фермерське господарство», та які зареєстровані платниками єдиного податку четвертої групи згідно із главою 1 розділу XIV Податкового кодексу України.

 

Станом на 01.09.2018 такі сімейні фермерські господарства відсутні, водночас в Україні налічується майже 7 млн чоловік, які одержали земельні паї і які у перспективі можуть організувати сімейні фермерські господарства. З них зареєструватися платником єдиного податку четвертої групи зможуть СФГ у користуванні членів якого знаходиться не менше двох гектарів, але не більше 20 гектарів земельних угідь. За оцінками Держстату в Україні налічується близько 20% домогосподарств з площею земельних угідь у користуванні понад 1 га, що орієнтовно становить 0,9 млн домогосподарств.

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Мотивація сімейних фермерських господарств до легальної діяльності.

Збільшення доходу від господарської діяльності.

Збільшення розміру пенсії членам господарства.

Розширення каналів постачання сільськогосподарської сировини для переробки.

Оптимізація цін на сировину.

Розподіл державної підтримки для АПК між більшою кількістю одержувачів (потенційно додаткових 38 тисяч зареєстрованих виробників с-г продукції починаючи з 2019 р.).

Сплата єдиного податку четвертої групи.

 

Альтернатива 2

Формування спеціалізованого фонду страхових (соціальних) виплат для певної категорії виробників (членів СФГ).

Розмір сплаченого ЄСВ.

Збереження проблем постачання сировини для переробки.

Альтернатива 3

Можливість подальшої концентрації виробничих ресурсів (землі) крупним бізнесом.

Акумуляція невеликою кількістю господарюючих суб’єктів більшої частини державної підтримки для АПК.

Поглиблення демографічних проблем у сільській місцевості та пов’язані з цим проблеми найму робочої сили та фахівців.

Збільшення розміру податків для фінансування інфраструктури та соціальних проектів на селі.

Зниження стимулів для підвищення ефективності виробництва та нарощування доданої вартості у сфері АПК.

Недоотримання доходу від потенційної господарської діяльності з вищою доданою вартістю в результаті пошуку нових конкурентних переваг.

Загострення проблем рейдерства. Посилення адміністративного тиску.

 

IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

 

Враховуючи вищезазначені позитивні та негативні сторони альтернативних способів досягнення мети, доцільно прийняти розроблений проект постанови.

 

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива 1

4

Проблеми вирішуються, застосування даної альтернативи дозволяє досягти поставлених цілей державного регулювання.

Альтернатива 2

2

Досягнення цілей малоймовірне у зв’язку з низькою зацікавленістю фізичних осіб самостійно вирішувати проблеми соціального характеру.  Проблеми продовжують існувати.

Альтернатива 3

1

Проблеми продовжують існувати.

 

 

 

 

V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми

 

Проектом постанови визначається порядок взаємодії та обміну даними між відповідними центральними органами виконавчої влади для надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб – членів / голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

 

Доплата ЄСВ буде виплачуватися у такому порядку: на підставі заяв голів/членів сімейних фермерських господарств, інформації Державної фіскальної служби, органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, в автоматичному режимі здійснюють спрямування на сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування перерахованих Міністерством фінансів коштів (в межах застрахованих осіб).

 

VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

 

Розрахунок потреб та результатів впровадження проекту постанови

 

Розмір ЄСВ (грн)

Обсяг бюджетного фінансування програми (грн)

Рік

Можлива чисельність осіб додатково долучених до програми протягом року

Прогнозована чисельність учасників програми

Обсяг приватного фінансування програми (грн)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

918,06

200000000

2019

20171

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20171

22222222

1144

221529941

2020

 

0

 

 

 

 

 

 

 

 

20171

55382485

1353

229251537

2021

 

 

0

 

 

 

 

 

 

 

20171

98250659

1353

200000000

2022

 

 

 

239

 

 

 

 

 

 

20411

131389621

1353

200000000

2023

 

 

 

 

2268

 

 

 

 

 

22679

168210690

1353

200000000

2024

 

 

 

 

 

2520

 

 

 

 

25199

209122989

1353

200000000

2025

 

 

 

 

 

 

2800

 

 

 

27998

257854083

1353

200000000

2026

 

 

 

 

 

 

 

3111

 

 

31109

305090110

1353

200000000

2027

 

 

 

 

 

 

 

 

3457

 

34566

361211233

1353

200000000

2028

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3841

18235

423568037

Разом

2050781478

Х

38406

2032302130

 

VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

 

Строк дії проект постанови починається з моменту набрання ним чинності та необмежений у часі, оскільки додаткова фінансова підтримка сімейних фермерських господарств, передбачена статтею 13-1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» не обмежена у часі.

 

VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

 

Результативність проекту постанови визначається тим, що сімейні фермерські господарства отримають додаткову фінансову підтримку через механізм доплати на користь застрахованих осіб єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

 

Для визначення результативності регуляторного акта пропонується встановити такі показники:

 

розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта;

 

кількість суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта;

 

розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання та/або фізичними особами, пов'язаними з виконанням вимог акта;

 

рівень поінформованості суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта;

 

обсяги коштів, спрямованих на виплату доплати ЄСВ;

 

кількість зареєстрованих сімейних фермерських господарств.

 

IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

 

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися Мінагрополітики шляхом проведення аналізу результатів статистичних та/або соціологічних обстежень.

 

Базове відстеження здійснюватиметься через рік після набрання чинності постанови на підставі аналізу статистичних даних та/або даних соціологічних опитувань.

 

Повторне відстеження здійснюватиметься через два роки після прийняття проекту постанови.

 

Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження шляхом порівняння показників із аналогічними показниками, що встановлені під час повторного відстеження.

 

 

 

 

 

В. о. Міністра                                                                   Максим МАРТИНЮК

 

 

 

ТЕСТ

 

малого підприємництва (М-Тест)

 

до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб - членів/голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»

 

 

 

1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання

 

Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з 30 листопада 2018 року по 31 грудня 2018 року.

 

№ з/п

Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо)

Кількість учасників консультацій, осіб

Основні результати консультацій (опис)

 

Проект постанови оприлюднено на офіційному сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України

Громадські галузеві об’єднання, що об’єднують фермерські господарства

В цілому регулювання сприймається.

 

За результатами консультацій, у разі необхідності, проект постанови буде доопрацьовано з урахуванням пропозицій представників галузі.

 

2. Вимірювання впливу регулювання на суб'єктів малого підприємництва (мікро- та малі):

 

Зважаючи, що передумови легалізації та реєстрації сімейних фермерських господарств без створення юридичної особи передбачені законодавством лише у другій половині 2018 року, кількість сімейних фермерських господарств на початок розрахункового періоду не обліковувалась.

 

За даними Державної служби статистики України станом на 01.01.2018 кількість особистих селянських господарств становила 4031,7 тис. одиниць.

 

Прогнозні розрахунки реєстрації сімейних фермерських господарств в перший рік реалізації проекту постанови: 3000 господарств.

 

Прогнозна кількість членів (в т.ч. голова) одного сімейного фермерського господарства 3 чол.

 

Прогноз щорічного збільшення кількості зареєстрованих сімейних фермерських господарств 30%.

 

Вищенаведена інформація свідчить, що питома вага суб’єктів малого (-мікро) бізнесу на яких поширюється регулювання становить практично 100%.

 

3. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання.

 

Основною ціллю державного регулювання є врегулювання правовідносин, що виникають при наданні фінансової підтримки сімейним фермерським господарствам через механізм доплати на користь застрахованих осіб єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

 

У зв’язку з цим, «прямі» витрати суб’єктів малого підприємництва із запровадженням відповідного регулювання фактично відсутні, і обмежуються виключно адміністративними процедурами пов’язаними з необхідністю подачи заявки до контролюючих органів та власними часовими витратами, пов’язаними з ознайомленням з процедурою отримання підтримки.

 

№ з/п

Найменування оцінки

У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання)

Періодичні (за наступний рік)

Витрати за п’ять років

Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання

1.

Статті «прямих» фінансових витрат у суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання ‑ відсутні

2.

Разом, гривень

0

0

0

3.

Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць.

3000

в середньому +900 нових суб’єктів щороку

6600

4

Сумарно, гривень

0

0

0

Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

5.

Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання

 

 

 

 

Отримання вимог та опрацювання вимог регулювання як управлінський процес 4 години * 25,13 (мін. ставка) = 100,52 грн.

100,52

100,52 (контроль за змінами регулювання)

502,60

6.

Процедури організації виконання вимог регулювання

 

 

 

 

Подача заявки до контролюючого органу
  4 години * 25,13 (мін. ставка) =  50,26 грн.

100,52

100,52 (для новостворених)

100,52 (для новостворених)

7.

Процедури офіційного звітування

0

0

0

8.

Процедури щодо забезпечення процесу перевірок

0

0

0

9.

Інші процедури:

0

0

0

10.

Разом, гривень

201,04

201,04

603,12

11.

Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць.

3000

в середньому +900 нових суб’єктів щороку

6600

12.

Сумарно, гривень 

603 120

392 028

3 106 512

           

 

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб'єктів малого підприємництва

 

Процедура регулювання суб’єктів малого підприємництва (розрахунок на одного типового суб’єкта господарювання малого підприємництва - за потреби окремо для суб’єктів малого та мікро-підприємництв)

Планові витрати часу на процедуру, год

Вартість часу співробітника органу державної влади відповідної категорії (заробітна плата)

Оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного суб’єкта

Оцінка кількості  суб’єктів, що підпадають під дію процедури регулювання

Витрати на адміністрування регулювання* (за рік), гривень

1. Облік суб’єкта господарювання, що перебуває у сфері регулювання

 

 

 

 

 

Надання консультаційних послуг

Перевірка достовірності даних

1

90

1

3000

270 000

2. Поточний контроль за суб’єктом господарювання, що перебуває у сфері регулювання, у тому числі:

 

 

 

 

 

камеральні

0,25

90

1

600

13 500

виїзні

 

 

 

 

 

3. Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акта про порушення вимог регулювання

0,5

90

1

150 (оціночно 5 %)

6 750

4. Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог регулювання

0,5

90

1

150 (оціночно 5 %)

6 750

5. Оскарження одного окремого рішення суб’єктами господарювання

0,5

90

1

22 (оціночно 15 %)

990

6. Підготовка звітності за результатами регулювання

0,25

90

1

3000

67 500

7. Інші адміністративні процедури (уточнити): копії, переоформлення, дублікат

-

-

-

-

-

Разом за рік

Х

Х

Х

Х

365 490

Сумарно за п’ять років

Х

Х

Х

Х

1 827 450

 

Державне регулювання не передбачає утворення нового державного органу (або нового структурного підрозділу діючого органу), фінансування державних органів буде здійснюватися в межах видатків, передбачених бюджетом на їх утримання.

 

4. Розрахунок сумарних витрат суб'єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання

 

№ з/п

Показник

Перший рік регулювання (стартовий)

За п’ять років

1.

Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання

0

0

2.

Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

603 120

3 106 512

3.

Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого  регулювання

603 120

3 106 512

4.

Бюджетні витрати  на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва

365 490

1 827 450

5.

Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання*

968 610

4 933 962

 

5. Розроблення корегуючих (пом'якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання

 

 

 

Коригуючі заходи не розроблялись, оскільки регулювання стосується виключно малих суб’єктів господарювання (100% суб’єктів).