портал в режимі тестування та наповнення
0 800 215 010
Гаряча лінія Мінагрополітики
1545
Урядова гаряча лінія
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів
Проект Наказу Мінагрополітики від 09 січня 2019

Про затвердження Вимог щодо ввезення (пересилання) на митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки

Проект

 

МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРОДОВОЛЬСТВА УКРАЇНИ

 

 

НАКАЗ

 

       _______________                                                        Київ                                                                 №___________

 

Про затвердження Вимог щодо ввезення (пересилання) на 

митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного 

матеріалу, харчових продуктів тваринного походження, кормів, 

сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження

 та продуктів їх оброблення, переробки

 

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 6 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин», абзацу п’ятого частини першої статті 6 Закону України «Про ветеринарну медицину», пункту 8 Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого постановою Кабінету Мінстрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 року № 1119 (із змінами),

 

НАКАЗУЮ:

 

1. Затвердити такі, що додаються:

 1) Вимоги щодо ввезення на митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного матеріалу;

 2) Вимоги щодо ввезення (пересилання) на митну територію України харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки.

 2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Державного департаменту ветеринарної медицини, Міністерства аграрної політики України від 14 червня 2004 року № 71 «Про затвердження Ветеринарних вимог щодо імпорту в Україні об’єктів державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 червня 2004 року за № 768/9367 (із змінами).

 3. Департаменту аграрної політики та сільського господарства забезпечити подання цього наказу в установленому законодавством порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

 4. Цей наказ набирає чинності через шість місяців з дня його офіційного опублікування.

 5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра М. Мартинюка.

 

 Заступник Міністра 

 з питань європейської інтеграції                                                                                                                         Ольга ТРОФІМЦЕВА

 


Повідомлення про оприлюднення

проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Вимог щодо ввезення (пересилання) на митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки»

 

З метою отримання зауважень та пропозицій до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Вимог щодо ввезення (пересилання) на митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки» Міністерство аграрної політики та продовольства України повідомляє про його оприлюднення.

Повний пакет документів до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Вимог щодо ввезення (пересилання) на митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки» (далі – проект наказу) розміщено в мережі Інтернет на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.gov.ua).

Зауваження та пропозиції стосовно проекту наказу та аналізу регуляторного впливу у письмовій та електронній формі просимо надавати протягом місяця з дня опублікування цього оголошення за адресою:

01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 24Міністерство аграрної політики та продовольства України; e-mail: info@minagro.gov.ua;

01011, м. Київ, вул. Арсенальна, 9/11, Державна регуляторна служба України; e-mail: inform@dkrp.gov.ua.

 

 

Заступник Міністра 

 з питань європейської інтеграції                                                                                                                         Ольга ТРОФІМЦЕВА

 

Пояснювальна записка

до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Вимог щодо ввезення (пересилання) на митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки»

 

Мета: удосконалення вітчизняних нормативно-правових актів, гармонізація українського законодавства до міжнародних вимог, виконання Угоди СОТ про санітарні та фітосанітарні заходи.

1. Підстава розроблення акта 

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Вимог щодо ввезення (пересилання) на митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки» розроблено на виконання пункту 4 частини першої статті 6 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин», абзацу п’ятого частини першої статті 6 Закону України «Про ветеринарну медицину».

2. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Вимог щодо ввезення (пересилання) на митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки» (далі – проект наказу) розроблено з метою врегулювання спірних питань, які виникають при здійсненні міжнародної торгівлі, зокрема ввезенні на територію України вантажів підконтрольних Держпродспоживслужбі.

На сьогоднішній день, ввезення таких вантажів відбувається відповідно до узгоджених між Україною та іншими країнами міжнародних ветеринарних сертифікатів та/або ветеринарних вимог щодо імпорту в Україну об’єктів державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду затверджених наказом Державного департаменту ветеринарної медицини, Міністерства аграрної політики України від 14 червня 2004 року № 71 «Про затвердження Ветеринарних вимог щодо імпорту в Україну об’єктів державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 червня 2004 року за № 768/9367 (із змінами).

Вимоги визначені у діючому наказі не відповідають нормам які містять Європейські директиви та рекомендаціям Всесвітньої організації охорони здоров’я тварин (далі - МЕБ), що в свою чергу суперечить вимогам СОТ.

3. Суть проекту акта

Розроблений проект наказу визначає вимоги до підконтрольних Держпродспоживслужбі вантажів на основі ризик-орієнтовного підходу з урахуванням вимог європейського законодавства та рекомендацій МЕБ. Зокрема, застосовуються принципи регіоналізації (зонування), компартменталізації та еквівалентності для цілей міжнародної торгівлі, передбачених Угодою про застосування санітарних та фітосанітарних заходів та Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.

4. Правові аспекти

У даній сфері правового регулювання діють такі нормативно-правові акти: закони України «Про ветеринарну медицину», «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин», «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною», «Про безпечність та гігієну кормів», «Про аквакультуру», «Про племінну справу в тваринництві», «Про ідентифікацію та реєстрацію тварин», «Про молоко та молочні продукти». Реалізація проекту наказу потребує визнання таким, що втратив чинність, наказ Державного департаменту ветеринарної медицини, Міністерства аграрної політики України  від 14 червня 2004 року № 71 «Про затвердження Ветеринарних вимог щодо імпорту в Україну об’єктів державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду», зареєстрований в Міністерстві юстиції України  23 червня 2004 року за № 768/9367 (із змінами).

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація наказу не потребує додаткових фінансових витрат.

6. Прогноз впливу

Проект наказу не вплине на ринкове середовище, розвиток регіонів, ринок праці, проте вплине на міжнародні відносини і суб’єктів господарювання діяльність яких пов’язана з ввезенням вантажів підконтрольних Держпродспоживслужбі на митну територію України.

Прийняття проекту наказу сприятиме зниженню рівня регулювання на імпорт вантажів, розвиток міжнародної торгівлі, розвиток тваринництва і забезпечення населення безпечними продуктами харчування.

7. Позиція заінтересованих сторін

Відповідно до Угоди СОТ про санітарні та фітосанітарні заходи зазначений проект було нотифіковано до СОТ для коментування іншими країнами-членами СОТ (нотифікація № G/SPS/N/UKR/111 від 19.08.2016).

Протягом вересня-листопада Україною були опрацьовані та частково враховані надані країнами коментарі (США, Канади та Австралії).

Протягом жовтня 2016 року – січня 2017 року тривали експертні консультації з представниками проекту ЄС «Вдосконалення системи контролю безпечності харчових продуктів в Україні» та Європейською Комісією.

На основі детальних коментарів, отриманих від Європейської Комісії, низка положень проекту наказу доопрацьована на предмет відповідності вимогам законодавства ЄС.

8. Громадське обговорення 

Проект наказу оприлюднено на офіційних веб-сайтах Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (www.consumer.gov.ua) та Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.gov.ua), відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

9. Позиція заінтересованих органів

Проект наказу потребує погодження з Державною регуляторною службою України, Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та проведення державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.

10. Правова експертиза

Проект наказу підлягає реєстрації в Міністерстві юстиції України.

11. Запобігання дискримінації

У проекті наказу відсутні положення, які містять ознаки дискримінації.

12. Запобігання корупції

У проекті наказу відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

13. Прогноз результатів

Прийняття наказу сприятиме удосконаленню нормативно-правової бази щодо вимог до ввезення (пересилання) на митну територію України живих тварин, їх репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження та продуктів, не призначених для споживання людиною, а також забезпечить виконання Україною зобов’язань щодо  імплементації вимог законодавства ЄС та міжнародних стандартів в сфері санітарних та фітосанітарних заходів.

 

 

Заступник Міністра 

 з питань європейської інтеграції                                                                                                                         Ольга ТРОФІМЦЕВА

 


Аналіз регуляторного впливу

до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Вимог щодо ввезення (пересилання) на митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки»

 

I. Визначення проблеми

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Вимог щодо ввезення (пересилання) на митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки» (далі – проект наказу) розроблено з метою нормативно-правового забезпечення виконання Україною зобов’язань щодо імплементації вимог законодавства ЄС та міжнародних стандартів у сфері санітарних та фітосанітарних заходів.

Відповідно до частини третьої статті 2 та статті 3 Угоди про застосування санітарних та фітосанітарних заходів (далі – Угода СОТ), санітарні та фітосанітарні заходи не повинні застосовуватися у спосіб, який являє собою приховане обмеження міжнародної торгівлі та повинні розроблятись на основі міжнародних стандартів, інструкцій або рекомендацій, крім випадків, якщо ці міжнародні стандарти, інструкції чи рекомендації недостатні для забезпечення належного рівня захисту здоров’я людини.

16 вересня 2014 року Верховною Радою України було ратифіковано Угоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (Закон України № 1678-VII) (далі – Угода про асоціацію). Статтею 59, 65 та 66 Угоди про асоціацію  передбачено обов’язок України, як сторони-імпортера, визнавати для цілей торгівлі стан здоров’я тварин сторони-експортера та її регіонів, що визначений стороною-експортером, відповідно до частини A Додатка VII до цієї Угоди, а також застосовувати принцип еквівалентності. Також, відповідно до статті 64 Угоди про асоціацію Україна має наблизити своє законодавство про санітарні та фітосанітарні заходи до вимог законодавства ЄС.

Сьогодні, основні вимоги щодо імпорту в Україну живих тварин, репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження та продуктів, не призначених для споживання людиною врегульовані наказом Державного департаменту ветеринарної медицини, Міністерства аграрної політики України  від 14 червня 2004 року № 71 «Про затвердження Ветеринарних вимог щодо імпорту в Україну об’єктів державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду», зареєстрований в Міністерстві юстиції України  23 червня 2004 року за № 768/9367 (із змінами) (далі – наказ № 71). 

Законодавство в сфері санітарних та фітосанітарних заходів потребує систематичного перегляду та оновлення у зв’язку зі швидкими змінами епізоотичної ситуації як в Україні, так і світі. До прикладу, міжнародні стандарти (Кодекс здоров’я наземних тварин МЕБ та Кодекс здоров’я водних тварин МЕБ), які встановлюють вимоги до здоров’я тварин для цілей міжнародної торгівлі живими тваринами та продуктами тваринного походження, підлягають перегляду та оновленню кожного року. В ЄС відсутній консолідований правовий акт, що встановлює вимоги до імпорту в ЄС із третіх країн живих тварин та продуктів тваринного походження, натомість такі вимоги встановлені низкою регламентів, директив, рішень для окремих категорій живих тварин та продуктів тваринного походження. Так, в ЄС вимоги до імпорту живих копитних тварин та свіжого м’яса, отриманого із таких тварин, врегульовані Регламентом Комісії (ЄС) № 206/2010 від 12 березня 2010 року, що встановлює перелік третіх країн, територій або їх частин, яким надано дозвіл на ввезення до Європейського Союзу деяких видів тварин та свіжого м'яса, а також вимоги до ветеринарної сертифікації, до якого з 2010 – 2016 роки зміни вносились 24 рази.

Із часу прийняття в наказ № 71 вносились зміни лише двічі – в 2005 та 2013 роках, внаслідок чого положення зазначеного наказу містять низку неузгодженостей з положеннями законодавства ЄС та положеннями міжнародних стандартів, зокрема Кодексу здоров’я наземних тварин МЕБ та Кодексу здоров’я водних тварин МЕБ, зокрема в частині, що стосується вимог до застосування Україною принципів регіоналізації, компартменталізації та еквівалентності для цілей міжнародної торгівлі;

-                    порядку карантинування тварин на території країни-експортера та кількості діагностичних досліджень, що проводяться під час зазначеного карантинування;

-                    вакцинації живих тварин;

-                    переліку захворювань, щодо яких встановлено вимоги до ввезення (пересилання) на митну територію України підконтрольних товарів;

-                    категоризації підконтрольних товарів;

-                    вимог щодо походження підконтольних товарів;

-                    гігієни виробництва, обробки, переробки, зберігання, транспортування окремих категорій продуктів тваринного походження.

Наявність численних невідповідностей чинного нормативно-правового  регулювання вимог до імпорту в Україну живих тварин, репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження та продуктів, не призначених для споживання людиною (далі – підконтрольні товари),  вимогам міжнародних стандартів та вимогам законодавства ЄС чинить негативний вплив на міжнародний імідж України як країни-імпортера. Підтвердженням цього є численні звернення Генерального директорату Європейської Комісії з питань торгівлі (DG TRADE) та з питань охорони здоров’я та безпечності харчових продуктів (DG SANTE), а також інших зацікавлених торгових партнерів щодо існування ряду необґрунтованих бар’єрів, передбачених наказом № 71.

Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:

 

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

+

 

Держава

+

 

Суб’єкти господарювання,

+

 

у тому числі суб’єкти малого підприємництва

 

+

 

Вважаємо, що врегулювання зазначених проблем не може бути здійснено за допомогою:

ринкових механізмів, оскільки зазначені питання регулюються виключно нормативно-правовими актами;

діючих регуляторних актів, оскільки їх редакція не дозволяє вирішити питання, пов’язані із імплементацією в національне законодавство вимог міжнародних стандартів та вимог законодавства ЄС в сфері санітарних та фітосанітарних заходів.

II. Цілі державного регулювання

Основною ціллю розробки проекту наказу є:

1)            забезпечення усунення торгівельних бар’єрів, пов’язаних із імпортом в Україну підконтрольних товарів;

2)             вдосконалення законодавчого забезпечення захисту території України від  занесення з території інших держав збудників хвороб, у тому числі тих, що є спільними для тварин і людей;

3)             забезпечення виконання Україною міжнародних зобов’язань щодо наближення законодавства України до вимог законодавства ЄС та міжнародних стандартів у сфері санітарних та фітосанітарних заходів, зокрема тих, що стосуються застосування принципів регіоналізації, компартменталізації та еквівалентності для цілей міжнародної торгівлі.

III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

1.            Визначення альтернативних способів

 

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива № 1

Залишення діючого

регулювання без змін

У разі, якщо існуюча нормативно-правова база залишиться без змін, Україною не буде виконано міжнародні зобов’язання, передбачені Угодою про асоціацію та Угодою СОТ в частині імплементації вимог міжнародних стандартів та вимог законодавства ЄС в сфері санітарних та фітосанітарних заходів, зокрема тих, що стосуються вимог принципів регіоналізації, компартменталізації та еквівалентності.

 Альтернатива № 2

Прийняття нового регуляторного акту

 

Забезпечує досягнення цілей державного регулювання. 

Прийняття проекту наказу забезпечить системне оновлення вимог щодо ввезення (пересилання) на митну територію України підконтрольних товарів, що забезпечить виконання Україною міжнародних зобов’язань, передбачених Угодою СОТ та Угодою про асоціацію.

 

2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

Оцінка впливу на сферу інтересів держави

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива № 1

Залишення діючого

регулювання без змін

Мінімальні:

Обраний спосіб забезпечує посилений контроль за охороною території України від занесення з території інших держав або з карантинної зони збудників інфекційних хвороб. 

Водночас, чинне регулювання вимог до ввезення (пересилання) на митну територію України підконтрольних товарів містить низку невідповідностей вимогам міжнародних стандартів та законодавства ЄС, що в свою чергу чинить негативний влив на:

1)             виконання Україною, взятих нею міжнародних зобов’язань в сфері санітарних та фітосанітарних заходів (угода СОТ, угода про асоціацію);

2)             міжнародний імідж України як країни-імпортера.

 

 

Відсутні

Альтернатива № 2

Прийняття нового регуляторного акта

Запропонований спосіб вирішення зазначеної проблеми є найбільш доцільним та оптимальним з огляду на:

1)            забезпечення виконання Україною Угоди СОТ та Угоди про асоціацію щодо наближення національного законодавства до вимог міжнародних стандартів та законодавства ЄС у сфері санітарних та фітосанітарних заходів, зокрема щодо:

-                    переліку захворювань тварин, щодо яких встановлюються вимоги до підконтрольних товарів;

-                    карантинування тварин, вакцинацій, діагностичних досліджень на території країни-експортера;

-                    термінології та категоризації підконтрольних товарів;

-                    вимог до походження підконтрольних товарів;

-                    гігієни виробництва, обробки, переробки, зберігання, транспортування окремих категорій продуктів тваринного походження;

-                    визнання Україною для цілей міжнародної торгівлі ветеринарно-санітарного статусу регіонів, компартментів, створених на території країни-експортера (сприятиме визнанню іншими країнами регіонів/компартментів, створених на території України);

2)            удосконалення законодавчого забезпечення захисту території України від занесення з території інших держав збудників хвороб, у тому числі тих, що є спільними для тварин і людей (перелік захворювань, щодо яких встановлюються вимоги до імпортованих підконтрольних товарів, приведено у відповідність вимогам МЕБ та законодавству ЄС);

 

3)            формування позитивного іміджу України як надійного торгівельного партнера (сприятиме збільшенню обсягів міжнародної торгівлі підконтрольними товарами). 

 

Відсутні

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива № 1

Залишення діючого

регулювання без змін

Гарантія захисту здоров’я населення країни 

Витрати відсутні

Альтернатива № 2

Прийняття нового регуляторного акта

-                    Гарантія захисту здоров’я населення країни

 

-                    Можливість зміни споживчого вибору у зв’язку зі збільшенням обсягів імпортованої продукції на вітчизняному ринку

 

Витрати відсутні

 

Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання

 

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць*

Відомості відсутні

Відомості відсутні

Відомості відсутні

Відомості відсутні

3221*

Питома вага групи у загальній кількості, відсотків

Відомості відсутні

Відомості відсутні

Відомості відсутні

Відомості відсутні

100

* Мінагрополітики України не володіє інформацією щодо розподілу суб'єктів господарювання, на яких поширюється дія регуляторного акта, на окремі категорії залежно від їх величини. Крім того, для цілей державного контролю у сфері безпечності харчових продуктів нормативне регулювання за загальним правилом повинно бути уніфікованим (не повинно містити винятків для малих та найменших суб'єктів господарювання), оскільки безпосередньо стосується життя та здоров'я людини

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива № 1

Залишення діючого

регулювання без змін

Відсутні

Наказ № 71 містить низку положень, які сьогодні створюють значні бар’єри для імпорту в Україну підконтрольних товарів, зокрема:

 

Щодо вимог до імпорту живих тварин:

-                    обов’язкова вимога щодо карантинування тварин, відібраних до відправлення в Україну, на території країни-експортера: у зв’язку із зазначеною вимогою сьогодні імпортери тварин несуть значні фінансові витрати на проведення діагностичних досліджень в державній ветеринарній лабораторії країни-експортера;

-                    здійснення обов’язкового відбору тварин для відправлення в Україну за участю представника компетентного органу України: зазначена вимога передбачає витрати імпортерів, що пов’язані із оплатою транспортних витрат, витрат на проживання та харчування представників компетентного органу України, які здійснюють відбір тварин для відправлення в Україну. 

 

Щодо вимог до імпорту репродуктивного матеріалу, отриманого від живих тварин: 

-                    обов’язкова вимога щодо проведення  досліджень тварин-донорів репродуктивного матеріалу, в результаті виконання якої імпортери несуть значні фінансові витрати на проведення відповідних досліджень в державній ветеринарній лабораторії країни-експортера;

-                    вимога щодо транспортування сперми у спеціальних контейнерах (посудинах) із рідким азотом: виконання зазначеної вимоги передбачає ввезення на територію України сперми виключно в замороженому стані. Відсутність правового регулювання можливості ввезення в Україну свіжої (не замороженої) сперми тварин змушує імпортерів ввозити в Україну тварин-донорів сперми для отримання зазначеного репродуктивного матеріалу на території України, що є більш фінансово-витратним, аніж можливість ввезення готового матеріалу.

 

Щодо вимог до імпорту харчових продуктів тваринного походження:

-                    (для більшості категорій харчових продуктів тваринного походження)  вимоги щодо походження сировини виключно із території країни-експортера: зазначена вимога унеможливлює використання в якості сировини продуктів, що походять із територій інших країн (країн, які відповідно до вимог МЕБ та ЄС є вільними від відповідних видів захворювань тварин), що в свою чергу слугує значним бар’єром для імпорту в Україну готових харчових продуктів тваринного походження.      

Щодо вимог до імпорту усіх категорій підконтрольних товарів:

 

-                    існування низки категорій підконтрольних товарів, щодо яких наказ № 71 не встановлює вимог до ввезення на територію України. Зокрема, не врегульованим залишається питання вимог до ввезення в Україну домашніх тварин, призначених для некомерційного переміщення; рептилій; диких тварин, вирощених на фермі; сумчастих тварин; тварин, призначених для розважальних та освітніх цілей; яєць, вільних від  специфічних патогенів (SPF); композитних харчових продуктів; молозива; желатину, колагену, жаб’ячих лапок та равликів, призначених для споживання людиною; більше 15 категорій категорії побічних продуктів тваринного походження, не призначених для споживання людиною, та продуктів їх оброблення та переробки.

 

-                    витрати на проведення діагностичних досліджень тварин в державній ветеринарній лабораторії країни-експортера;

-                    можливі витрати, пов’язані із вакцинацією тварин;   

-                    витрати на відбір для відправлення в Україну тварин (оплата транспортних витрат та витрат, пов’язаних із проживанням та харчуванням представників компетентного органу України, які здійснюють відбір тварин для відправлення в Україну);

-                    витрати, пов’язані із забезпеченням вимог щодо транспортування підконтрольних товарів;

-                    витрати, пов’язані із карантинуванням тварин на території України (проведення діагностичних досліджень в державній лабораторії ветеринарної медицини);

 

-                    витрати на проведення досліджень тварин-донорів репродуктивного матеріалу  в державній ветеринарній лабораторії  в країні-експортері;

 

-                    витрати на проведення досліджень репродуктивного матеріалу на території України

 Альтернатива № 2

Прийняття нового регуляторного акту

 

Запропонований спосіб вирішення зазначеної проблеми є найбільш доцільним та оптимальним:

 

 Щодо вимог до імпорту тварин та їх репродуктивного матеріалу:

-                    cтосовно більшості захворювань та категорій тварин, проект наказу не встановлює обов’язкової вимоги проведення діагностичних досліджень на території країни-експортера (в більшості випадків, проведення діагностичних досліджень на території країни-експортера є лише опцією, у випадку не виконання інших вимог щодо ввезення на територію України відповідних категорій тварин або репродуктивного матеріалу), що забезпечує значну економію коштів для потенційних імпортерів тварин. До прикладу, наказ № 71 встановлює вимогу обов’язкового дослідження на бруцельоз племінної та користувальної ВРХ на території країни-експортера. Відповідно до вимог проекту наказу та вимог Кодексу здоров’я наземних тварин МЕБ, дослідження на бруцельоз племінної та користувальної ВРХ є обов’язковим у випадку, якщо  щодо зазначених тварин не виконуються вимоги щодо походження із території країни або регіону, які відповідно до вимог Кодексу здоров’я наземних тварин МЕБ є вільними від бруцельозу без вакцинації;

-                    відповідно до вимог міжнародних стандартів та підходів, передбачених законодавством ЄС, при встановлені вимог до імпорту тварин, ключову роль відіграє саме епізоотична ситуація країни-експортера, або її окремої території (регіон/компартмент). Проект наказу не встановлює обов’язкової вимоги відбору тварин для відправлення в Україну за участю представника компетентного органу України, що забезпечує економію витрат, які сьогодні несуть імпортери у зв’язку із необхідністю забезпечення перебування представників компетентного органу України на території країни-експортера;

-                    проект наказу передбачає можливість імпорту в Україну свіжої (не замороженої) сперми тварин;

 

Щодо вимог до імпорту харчових продуктів тваринного походження:

-                    на відміну від наказу № 71, проект наказу не встановлює вимоги щодо походження сировини для виробництва харчового продукту тваринного походження виключно із території країни-експортера, що слугує значним полегшенням для виробників зазначених продуктів. Натомість, зазначена сировина повинна походити з території країни/регіону/компартмента, де протягом чітко-визначеного терміну не було зафіксовано відповідних (для кожного окремого виду харчового продукту тваринного походження) захворювань тварин (обраний підхід відповідає вимогам законодавства ЄС);

 

Щодо вимог до імпорту усіх категорій підконтрольних товарів:

-                    проект наказу забезпечує правове врегулювання вимог до імпорту основних категорій підконтрольних товарів. Зазначена категоризація відповідає тій, що передбачена міжнародними стандартами та законодавством ЄС, що забезпечує можливість для потенційних імпортерів в повній мірі ознайомитись з відповідними вимогами та встановити відповість товару зазначеним вимогам.

 

 

-                    можливі витрати на проведення діагностичних досліджень тварин на території країни-експортера;

-                    можливі витрати, пов’язані із вакцинацією тварин;

-                    можливі витрати на відбір для відправлення в Україну тварин;

-                    витрати, пов’язані із забезпеченням вимог щодо транспортування підконтрольних товарів;

-                    витрати, пов’язані із карантинуванням тварин на території України (проведення діагностичних досліджень в уповноваженій лабораторії ветеринарної медицини);

-                    можливі витрати на проведення досліджень тварин-донорів репродуктивного матеріалу  на території країни-експортера

 

 

 

Витрати, які виникатимуть внаслідок дії регуляторного акта (згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта)

 

Сумарні витрати за альтернативами

Сума витрат, гривень*

Альтернатива № 1(Залишення діючого регулювання без змін)

 

Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці "Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта")

Високі. 

-                    витрати на проведення діагностичних досліджень тварин в державній ветеринарній лабораторії країни-експортера;

-                    можливі витрати, пов’язані із вакцинацією тварин;   

-                    витрати на відбір для відправлення в Україну тварин (оплата транспортних витрат та витрат, пов’язаних із проживанням та харчуванням представників компетентного органу України, які здійснюють відбір тварин для відправлення в Україну);

-                    витрати, пов’язані із забезпеченням вимог щодо транспортування підконтрольних товарів;

-                    витрати, пов’язані із карантинуванням тварин на території України (проведення діагностичних досліджень в державній лабораторії ветеринарної медицини);

-                    витрати на проведення досліджень тварин-донорів репродуктивного матеріалу  в державній ветеринарній лабораторії  в країні-експортері;

-                    витрати на проведення досліджень репродуктивного матеріалу на території України

 

Альтернатива № 2(Прийняття нового регуляторного акту)

Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва  згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці "Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта")

-                    можливі витрати на проведення діагностичних досліджень тварин на території країни-експортера;

-                    можливі витрати, пов’язані з вакцинацією тварин;

-                    можливі витрати на відбір для відправлення в Україну тварин;

-                    витрати, пов’язані із забезпеченням вимог щодо транспортування підконтрольних товарів;

-                    витрати, пов’язані із карантинуванням тварин на території України (проведення діагностичних досліджень в уповноваженій лабораторії ветеринарної медицини);

-                    можливі витрати на проведення досліджень тварин-донорів репродуктивного матеріалу  на території країни-експортера.

* У розробника проекту регуляторного акта відсутні відомості та методики, необхідні для розрахунку монетизованої суми витрат.

 

ВИТРАТИ

на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта

 Порядковий номер

Витрати

За перший рік

За п’ять років

1.

Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/підвищення кваліфікації персоналу тощо, гривень

-

-

2.

Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів), гривень

-

-

3.

Витрати, пов’язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам, гривень

-

-

4.

Витрати, пов’язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/приписів тощо), гривень

-

-

5.

Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо), гривень

-

-

6.

Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), гривень

-

-

7.

Витрати, пов’язані із наймом додаткового персоналу, гривень

-

-

8.

Інше (уточнити), гривень.

-

-

9.

РАЗОМ (сума рядків: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8), гривень

-

-

10.

Кількість суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на яких буде поширено регулювання, одиниць

3221

3221

11.

Сумарні витрати суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на виконання регулювання (вартість регулювання) (рядок 9 х рядок 10), гривень

-

-

 

Розрахунок відповідних витрат на одного суб’єкта господарювання

 

Вид витрат

У перший рік

Періодичні

(за рік)

Витрати за п’ять років

Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/підвищення кваліфікації персоналу тощо

-

-

-

 

Вид витрат

Витрати на сплату податків та зборів (змінених/ нововведених) (за рік)

Витрати за п’ять років

Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів)

-

-

 

Вид витрат

Витрати* на ведення обліку, підготовку та подання звітності (за рік)

Витрати на оплату штрафних санкцій за рік

Разом за рік

Витрати за п’ять років

Витрати, пов’язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам (витрати часу персоналу)

-

-

-

-

 

*Вартість витрат, пов’язаних із підготовкою та поданням звітності державним органам, визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на заробітну плату спеціаліста відповідної кваліфікації

 

Вид витрат

Витрати* на адміністрування заходів державного нагляду (контролю) (за рік)

Витрати на оплату штрафних санкцій та усунення виявлених порушень (за рік)

Разом за рік

Витрати за п’ять років

Витрати, пов’язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/приписів тощо)

-

-

-

-

 

*Вартість витрат, пов’язаних з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю), визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на заробітну плату спеціаліста відповідної кваліфікації.

 

Вид витрат

Витрати на проходження відповідних процедур (витрати часу, витрати на експертизи, тощо)

Витрати безпосередньо на дозволи, ліцензій, сертифікати, страхові поліси (за рік – стартовий)

Разом за рік (стартовий)

Витрати за п’ять років

Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо)

-

 

Вид витрат

За рік (стартовий)

Періодичні (за наступний рік)

Витрати за п’ять років

Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо)

-

-

-

 

Вид витрат

Витрати на оплату праці додатково найманого персоналу (за рік)

Витрати за п’ять років

Витрати, пов’язані із наймом додаткового персоналу

-

-

 

IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива № 1

Залишення діючого

регулювання без змін

1

Проблема продовжує існувати

Альтернатива № 2

Прийняття нового регуляторного акту

 

4

Ця альтернатива дає змогу повністю досягнути поставлених цілей державного регулювання 

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Альтернатива № 1

Залишення діючого

регулювання без змін

Не передбачено

Витрати операторів ринку не знижуються 

Ця альтернатива призведе до невиконання Україною зобов’язань, передбачених Угодою про асоціацію та Угодою СОТ про застосування санітарних та фітосанітарних заходів 

Альтернатива № 2

Прийняття нового регуляторного акту

 

-                    Імплементація вимог міжнародних стандартів та законодавства ЄС у сфері санітарних та фітосанітарних заходів в частині торгівлі підконтрольними товарами;

-                    Удосконалення законодавчого забезпечення захисту території України від  занесення  з території   інших   держав збудників хвороб, у тому числі тих, що є спільними для тварин і людей;

-                    Формування позитивного іміджу України як надійного торгівельного партнера;

-                    Усунення необґрунтованих бар’єрів щодо імпорту в Україну підконтрольних товарів

Витрати операторів ринку значно знижуються

Ця альтернатива забезпечить у повній мірі досягнення поставлених цілей 

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Альтернатива № 1

Залишення діючого

регулювання без змін

Ця альтернатива призведе до перешкод у реалізації міжнародних зобов’язань України, що передбачені Угодою про асоціацію та Угодою СОТ про застосування санітарних та фітосанітарних заходів 

Х

Альтернатива № 2

Прийняття нового регуляторного акту

 

Ця альтернатива дозволяє повністю досягнути поставлених цілей державного регулювання 

Х

 

V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми

Реалізація поставлених цілей державного регулювання забезпечується шляхом прийняття запропонованого проекту наказу. Проект наказу розроблено на основі міжнародних стандартів, зокрема Кодексу здоров’я наземних тварин МЕБ та Кодексу здоров’я водних тварин МЕБ, а також на основі таких правових актів ЄС:

1)            Регламент Комісії (ЄС) № 206/2010 від 12 березня 2010 року, що встановлює перелік третіх країн, територій або їх частин, яким надано дозвіл на ввезення до Європейського Союзу деяких видів тварин та свіжого м'яса, а також вимоги до ветеринарної сертифікації;

2)            Регламент Комісії (ЄС) № 798/2008 від 8 серпня 2008 року, що встановлює перелік третіх країн, територій, зон або ділянок, з яких птиця та продукція з птиці може імпортуватися до Співтовариства та перевозитися;

3)            Регламент Комісії (ЄС) № 119/2009 від 9 лютого 2009 року, що встановлює перелік третіх країн, їх частин для імпорту до Співтовариства чи транзиту його територією м’яса диких тварин родини зайцевих, певних видів диких наземних ссавців та кролів, вирощених на фермі, та вимоги до ветеринарної сертифікації;

4)            Рішення Комісії 2007/777/ЄC від 29 листопада 2007 року , яким встановлюються вимоги щодо громадського здоров’я та здоров’я тварин, а також вимоги щодо сертифікації імпорту з третіх країн деяких м’ясних продуктів, оброблених шлунків та кишок, та яким скасовується Рішення Комісії 2005/432/EC;

5)            Рішення Комісії 2000/572/ЄC від 8 вересня 2000 року, яким встановлюються вимоги щодо громадського здоров’я та здоров’я тварин, а також вимоги щодо ветеринарної сертифікації імпорту з третіх країн подрібненого м’яса та м’ясних напівфабрикатів, та яким скасовується Рішення 97/29/ЄC;

6)            Виконавчий Регламент Комісії (ЄС) № 468/2012 від 1 червня 2012 року, яким вносяться зміни до Регламенту (ЄС) № 28/2012, яким встановлюються вимоги до сертифікації імпорту до ЄС та транзиту через територію ЄС деяких видів композитних продуктів;

7)            Рішення Комісії 2007/275/ЄС від 17 квітня 2007 року про перелік тварин і продуктів, що підлягають контролю на прикордонних інспекційних пунктах відповідно до Директиви Ради 91/496/ЄEC і 97/78/ЄC;

8)            Регламент Комісії (ЄС) № 605/2010 від 2 липня 2010 року, що встановлює ветеринарні і санітарні умови, а також умови ветеринарної сертифікації для ввезення до Європейського Союзу сирого молока та молочних продуктів, призначених для споживання людьми;

9)             Регламент Комісії (ЄС) № 2074/2005, яким встановлюються імплементуючі заходи щодо деяких продуктів, відповідно до Регламентів (ЄС) № 853/2004, № 882/2004, та яким встановлюються відступи від Регламенту (ЄС) № 852/2004, та вносяться зміни до Регламентів (ЄС) № 853/2004 та № 854/2004;

10)         Регламент Європейського Парламенту та Ради (ЄС) № 853/2004 від 29 квітня 2004 р., яким встановлюються спеціальні гігієнічні правила для харчових продуктів тваринного походження;

11)         Регламент Комісії (ЄС) № 142/2011 від 25 лютого 2011 р. про виконання Регламенту Європейського Парламенту та Ради (ЄС) № 1069/2009, яким встановлюються ветеринарно-санітарні вимоги до побічних продуктів і похідних продуктів тваринного походження, не призначених для споживання людиною, та про виконання Директиви Ради 97/78/ЄС щодо окремих зразків і виробів, які не підлягають ветеринарним перевіркам на кордоні згідно з цією Директивою;

12)         Регламент Комісії (ЄС) № 1739/2005 від 21 жовтня 2005 р., яким встановлюються вимоги до здоров’я тварин під час переміщення циркових тварин у межах територій держав-членів;

13)         Регламент (ЄС) 576/2013 щодо некомерційного переміщення домашніх тварин, та яким скасовується Регламент (ЄС) № 998/2003;

14)         Регламент (ЄС) 577/2013 щодо зразків ідентифікаційних документів для некомерційного переміщення собак, котів та тхорів; списку територій та третіх країн, а також вимог до формату, виду, та мови декларацій, що підтверджують  виконання вимог, визначених Регламентом (ЄС) № 576/2013 Європейського Парламенту та Ради;

15)         Рішення Комісії 92/260 від 10 квітня 1992 р. щодо ветеринарних вимог та ветеринарної сертифікації для тимчасового ввезення зареєстрованих коней.

Проект наказу передбачає, для цілей міжнародної торгівлі, визнання країною-експортером та країною імпортером регіонів (зон), компартментів, створених відповідно до вимог МЕБ, або еквівалентних вимог, що забезпечить виконання Україною статей 59 та 65 Угоди про асоціацію.

Проектом наказу передбачено введення нової категоризації живих тварин та продуктів тваринного походження, результатом чого є повне оновлення  вимог до імпорту підконтрольних товарів, відмінних від тих, що передбачені наказом № 71 від 14 червня 2004 року.

Організаційна робота щодо виконання заходів і робіт, зазначених у проекті наказу, покладається на Міністерство аграрної політики та продовольства України та Державну Службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Також проектом наказу передбачається перехідний період щодо набрання таким наказом чинності, який є достатній для пристосування учасників ринку до вимог, передбачених проектом наказу.

Механізм здійснення державного контролю щодо ввезення (пересилання) на митну територію України підконтрольних товарів передбачено в рамках законів України «Про ветеринарну медицину», «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин», «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною» та справлятиме позитивний вплив на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян і держави.

VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

Від впровадження регуляторного акта негативних результатів та додаткових витрат не очікується.

VIІ. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

Строк дії регуляторного акту не обмежується у часі, що дасть змогу досягти цілей державного регулювання. Проект регуляторного акта набирає чинності через три місяці з дня його офіційного опублікування.

VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

Показниками результативності регуляторного акта будуть:

1)            забезпечення епізоотичного благополуччя країни;

2)            збільшення обсягів якісної та безпечної імпортної продукції на внутрішньому ринку;

3)            виконання Україною зобов’язань щодо наближення національного законодавства до вимог законодавства ЄС та міжнародних стандартів у сфері санітарних та фітосанітарних заходів.

Реалізація проекту наказу не потребує додаткових витрат з державного бюджету.

Рівень поінформованості суб’єктів господарювання з основних положень акта – високий, за рахунок: розміщення акта на офіційних веб-сайтах Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (www.consumer.gov.ua) та Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.gov.ua)

Після прийняття акта його редакцію також буде оприлюднено на сайтах Верховної Ради України, Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Міністерства аграрної політики та продовольства України.

IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

У разі прийняття регуляторного акта відділом міжнародної інтеграції в сфері технічного регулювання, санітарних та фітосанітарних заходів в АПК послідовно буде здійснюватися базове, повторне та періодичне відстеження його результативності згідно із статтею 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Методикою відстеження результативності регуляторного акта, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308.

Базове відстеження регуляторного акта здійснюватиметься після набрання чинності проекту регуляторного акта, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності.

Повторне відстеження результативності проекту акта буде здійснюватися через рік з дня набрання ним чинності.

Періодичні відстеження результативності проекту акта будуть здійснюватися раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.

Проведення відстеження результативності акта буде здійснюватися за допомогою статистичного методу та буде проводитись за допомогою статистичних даних.

 

 

Заступник Міністра 

 з питань європейської інтеграції                                                                                                                         Ольга ТРОФІМЦЕВА

 



Додатки