портал в режимі тестування та наповнення
0 800 215 010
Гаряча лінія
1545
Урядова гаряча лінія
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів
Проект Наказу Мінагрополітики від 11 травня 2018

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю та Форми акта відбору зразків"

Проект

 

МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРОДОВОЛЬСТВА УКРАЇНИ

 

 

НАКАЗ

 

       _______________                                                        Київ                                                                 №___________

 

 

Про затвердження Порядку відбору зразків та їх

перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій

для цілей державного контролю та Форми акта відбору зразків

 

На виконання пунктів 1 та 7 частини першої статті 6 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин" та пункту 8 Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 року № 1119,

 

НАКАЗУЮ:

 

1. Затвердити такі, що додаються:

1.)  Порядок відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю;

2.) Форму акта відбору зразків.

2. Департаменту аграрної політики та сільського господарства забезпечити у встановленому порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

3. Цей наказ набирає чинності через три місяці з дня набрання чинності Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин".

4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

 

 

Перший заступник Міністра                                                                                                        Максим МАРТИНЮК

Повідомлення про оприлюднення

до проекту наказу Міністерства аграрної політики тапродовольства України "Про затвердження Порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю та Форми акта відбору зразків"

 

З метою отримання зауважень та пропозицій до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю та Форми акта відбору зразків" (далі – проект наказу) Міністерство аграрної політики та продовольства України оголошує про його публікацію.

Проект наказу розроблено на виконання пунктів 1 та 7 частини першої статті 6 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин".

Основною метою проекту наказу є затвердження Порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю та Форми акта відбору.

Розробником проекту наказу є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України разом з аналізом регуляторного впливу розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.gov.ua, розділ "Регуляторна політика") та Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (www.consumer.gov.ua, розділ "Обговорення документів").

Зауваження від фізичних та юридичних осіб приймаються протягом місяця з дня оприлюднення проекту наказу на поштову та/або електронну адреси:

Міністерства аграрної політики та продовольства України (вул. Хрещатик, 24, м. Київ, 01001, semenchuk@vet.gov.ua, smo@vet.gov.ua);

Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (вул. Б. Грінченка, 1, м. Київ, 01001, semenchuk@vet.gov.ua, smo@vet.gov.ua);

Державної регуляторної служби України (вул. Арсенальна, 9/11, м. Київ, 01011, inform@dkrp.gov.ua).

 

 

Перший заступник Міністра аграрної 

політики та продовольства України                                                                                           Максим МАРТИНЮК

Пояснювальна записка

до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю та Форми акта відбору зразків"

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю та Форми акта відбору зразків" (далі – проект наказу) підготовлено на виконання пунктів 1 та 7 частини першої статті 6 та статті 21 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин".

2. Мета і шляхи її досягнення

Основною метою проекту наказу є затвердження Порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю та Форми акта відбору зразків.

3. Правові аспекти

У даній сфері правового регулювання діють:

Закон України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин".

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту наказу не потребує додаткових матеріальних та інших витрат державного та/або місцевих бюджетів.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект наказу потребує погодження з Міністерством охорони здоров’я України, Державною регуляторною службою України, Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, а також підлягає державній реєстрації в Міністерстві юстиції України.

6. Регіональний аспект

Проект наказу не стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць, його положення не впливають на регіональний розвиток.

6.1. Запобігання дискримінації

У проекті наказу відсутні положення, які містять ознаки дискримінації.

7. Запобігання корупції

У проекті наказу відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

8. Громадське обговорення

З метою громадського обговорення проект наказу оприлюднений на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.gov.ua, розділ "Регуляторна політика") та Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (www.consumer.gov.ua, розділ "Обговорення документів").

8.1. Розгляд Науковим комітетом Національної ради України з питань розвитку науки і технологій

Проект наказу не стосується сфери наукової та науково-технічної діяльності.

9. Позиція соціальних партнерів

Проект наказу не стосується соціально-трудової сфери.

10. Оцінка регуляторного впливу

Проект наказу є регуляторним актом.

10.1. Вплив реалізації акта на ринок праці

Реалізація проекту наказу не впливає на ринок праці.

11. Прогноз результатів

Прийняття проекту наказу дозволить:

визначити механізм та процедури здійснення відбору зразків харчових продуктів, сіна, соломи, побічних продуктів тваринного походження або будь-яких речовин (у тому числі з довкілля), які пов’язані з виробництвом та/або обігом харчових продуктів або кормів, здоров’ям та благополуччям тварин; забезпечити відповідні умови зберігання та транспортування зразків, а також визначити форму акта та його відбору.

 

 

Перший заступник Міністра аграрної

політики та продовольства України                                                                                           Максим МАРТИНЮК

Аналіз регуляторного впливу

до проекту наказу Міністерства аграрної політики тапродовольства України "Про затвердження Порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю та Форми акта відбору зразків"

 

I. Визначення проблеми

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю та Форми акта відбору зразків" (далі – проект наказу) розроблено з метою розв'язання декількох проблем.

Проблема №1 (юридична)

Згідно з пунктами 1 і 7 частини першої статті 6 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин" (далі – Закон) передбачено затвердження центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини форми актів відбору зразків та порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю.

Відповідно до частини дев'ятої статті 18 Закону здійснення відбору зразків без застосування акта відбору зразків забороняється.

Частина друга статті 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, з огляду на вказану вимогу Конституції України компетентний орган, його посадові особи мають право здійснювати відбір зразків лише на підставі акта відбору зразків, форма якого затверджена Мінагрополітики, та з дотриманням алгоритму, визначеного у затвердженому Мінагрополітики порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю.

У протилежному випадку відповідні дії державних інспекторів можуть бути оскаржені суб'єктом господарювання та визнані судом незаконними. Це призведе до порушення інтересів споживачів та заподіяння збитків державі.

Таким чином, прийняття проекту наказу є обов'язковим, оскільки прямо передбачено Законом. Ситуація, коли наказ не прийнято, породжує ризики юридичного характеру, які в підсумку ставлять під сумнів можливість належного функціонування усієї системи державного контролю безпечності харчових продуктів та кормів.

Проблема не може бути розв'язана за допомогою ринкових механізмів, оскільки відповідне питання належить до сфери публічного права і можливість використання ринкових механізмів виключається.

Проблема не може бути розв’язана за допомогою діючих регуляторних актів, оскільки чинні регуляторні акти, які вирішують описану проблему, відсутні.

Проблема № 2 (організаційна)

Відбір зразків як захід державного контролю є системою дій, у якій беруть участь дві сторони – держава в особі державного інспектора (іншої уповноваженої згідно із законом особи) та бізнес в особі певного суб'єкта господарювання.

Для злагодженої взаємодії обох сторін, процесу мінімізації їх часових та інших витрат необхідним є чітке визначення послідовності дій кожної з них. Без цього відповідна процедура триватиме довго, а ресурси витрачатимуться неефективно.

Прийняття компетентним органом  внутрішньовідомчого нормативного акта не зможе вирішити проблеми, оскільки питання стосується прав та інтересів операторів ринку, тому відповідний акт матиме статус регуляторного, який за визначенням не може бути внутрішньовідомчим.

Ситуація, коли відповідний наказ не прийнято, створює загрозу зловживань та недобросовісної поведінки з боку як посадових осіб компетентного органу, так і суб'єктів господарювання.

Крім того, відсутність зафіксованої процедури відбору зразків та, як наслідок, недотримання об'єктивно детермінованих правил поводження з відібраними зразками може спотворити результати відповідних лабораторних досліджень. Це, у свою чергу, призведе до порушення прав та інтересів як операторів ринку, так і споживачів харчових продуктів. Компетентний орган у цій ситуації також зіткнеться з проблемою, пов'язаною із відсутністю достовірної інформації про сферу, в якій він покликаний здійснювати державний контроль.

Основні групи (підгрупи), на які проблеми справляють вплив:

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

 

+

Держава

+

 

Суб’єкти господарювання,

+

 

У тому числі суб’єкти малого підприємництва

+

 

 Проблема не може бути розв'язана за допомогою ринкових механізмів, оскільки відповідне питання належить до сфери публічного права і можливість використання ринкових механізмів виключається.

Проблема не може бути розв’язана за допомогою діючих регуляторних актів, оскільки чинні регуляторні акти, які вирішують описану проблему, відсутні.

ІІ.Цілі державного регулювання

Цілями державного регулювання є встановлення форми акта відбору зразків та чіткого порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю.

ІІІ.Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей

Визначення альтернативних способів

Як альтернативу до запропонованого регулювання можна розглянути так званий «status quo», тобто збереження чинного регулювання зазначених питань.

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива 1

Збереження чинного регулювання зазначених питань «status quo»

Альтернатива 2

Погодження та затвердження проектів наказів

2.Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

Оцінка впливу на сферу інтересів держави

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Прямі вигоди відсутні

1) витрати, пов’язані із оскарженнями фактів відбору зразків з боку операторів ринку через відсутність встановленого порядку відбору зразків, акта відбору зразків;

2) ризик зловживань та порушень при відборі зразків та їх пересиланні до уповноважених лабораторій;

3) потенційна небезпека обігу продукції, результати досліджень (випробувань) якої є необ’єктивними внаслідок недостатньої репрезентативності та відсутності єдиних підходів при проведенні відбору зразків продукції та транспортування до уповноважених лабораторій.

Альтернатива 2

Мінімізація ризиків пов’язаних із оскарженням факту відбору зразків з боку операторів ринку через відсутність встановленого порядку відбору зразків та їх доставки до уповноваженої лабораторії, акту відбору зразків.

Витрати на запровадження вимог регулювання складатимуть:

за перший рік – 3 982 028 грн 00 коп;

за п’ять років – 19 910 140 грн 00 коп

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання проводилася для суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні яких перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об’єктів санітарних заходів (крім, матеріалів що контактують з харчовими продуктами).

Показник

Мікро

Малі

Середні

Великі

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць1

42 362

45 260

1 562

71

89 255

Питома вага групи у загальній кількості, %

47,46

50,71

1,75

0,08

100

[1] - згідно з наданою статистичною інформацією щодо кількості суб’єктів господарювання, сформовану за критеріями великого, середнього, малого та мікропідприємництва, які визначені в Господарському кодексі України (в редакції від 22 березня 2012 року).

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Прямі вигоди відсутні

1) потенційні витрати, пов’язані із ризиками зловживань та порушень при відборі зразків та їх пересиланні до уповноважених лабораторій з боку уповноважених осіб.

2) ризик отримання необ’єктивних результатів лабораторних випробувань внаслідок недостатньої репрезентативності та відсутності єдиних підходів при проведенні відбору зразків продукції та їх транспортування до уповноважених лабораторій.

Альтернатива 2

Зменшення ризиків зловживань та порушень при відборі зразків та їх пересиланні до уповноважених лабораторій з боку уповноважених осіб.

Максимальні економічні витрати, пов’язані із виконанням вимог регулювання, можуть скласти:

за перший рік – 15 801 026 грн 00 коп;

за 5 років – 26 264 440 грн 00 коп.

IV.Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення встановлених цілей

Вибір оптимального альтернативного способу здійснено з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.

Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:

4 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше не існуватиме);

3 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми не існуватимуть);

2 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться нерозв’язаними);

1 – цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності (за чотири бальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива 1

1

Альтернатива зберігає всі наявні недоліки, що наведені у розділі І.

Альтернатива 2

4

Очікується, що альтернатива дозволить досягти цілей, що зазначені в розділі ІІ.

 

Рейтинг результатив-ності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Альтернатива 1

Прямі вигоди відсутні

1) витрати, пов’язані із оскарженнями фактів відбору зразків з боку операторів ринку;

2) ризик зловживань та порушень при відборі зразків та їх пересиланні до уповноважених лабораторій;

3) потенційна небезпека обігу продукції, результати досліджень (випробувань) якої є необ’єктивними.

Дана альтернатива є не ефективною, оскільки є більш витратною та не дозволяє вирішити поточні проблеми.

Альтернатива 2

1) мінімізація ризиків, пов’язаних із оскарженням факту відбору зразків з боку операторів ринку;

2) зменшення ризиків зловживань та порушень при відборі зразків та їх пересиланні до уповноважених лабораторій з боку уповноважених осіб.

1) економічні витрати, пов’язані із виконанням вимог регулювання

Альтернатива є прийнятною з огляду на ризики та витрати, пов’язані із виконанням вимог запропонованого регулювання.

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/ причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Альтернатива 1

Дана альтернатива не здатна вирішити проблеми, що виникають внаслідок відсутності порядку відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю та Форми акта відбору зразків

Х

Альтернатива 2

Дана альтернатива є найбільш доцільною з огляду на поточний стан проблеми та потенційного співвідношення витрат пов’язаних із запровадженням альтернативи та вигод від її впровадження.

Х

Враховуючи вищенаведені позитивні та негативні сторони альтернативних способів досягнення встановлених цілей, доцільно прийняти розроблений проект наказу.

V.Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми

З метою досягнення цілей, визначених у розділі ІІ аналізу регуляторного впливу, пропонується погодити проект наказу.

Заходи, які необхідно здійснити органам влади для розв’язання проблеми:

провести погодження проекту наказу з Міністерством охорони здоров’я України, Державною регуляторною службою України та провести державну реєстрацію наказу в Міністерстві юстиції України;

забезпечити інформування громадськості про вимоги регуляторного акта шляхом його оприлюднення на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.gov.ua), веб-сайті Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (www.consumer.gov.ua) та провести громадське обговорення проектів наказів;

провести навчання відповідальних державних інспекторів Держпродспоживслужби щодо процедури відбору зразків та правил їх перевезення до уповноважених лабораторій відповідно до вимог проекту наказу.

Заходи, які необхідно здійснити суб’єктам господарювання для розв’язання проблеми:

провести ознайомлення відповідного персоналу щодо процедури відбору зразків продукції відповідно до запропонованих регулювань.

Розв’язання проблеми можливе лише шляхом прийняття даного проекту наказу.

VІ.Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги.

Можливість виконання вимог регуляторного акта оцінюється як висока, оскільки ресурсів, які є у розпорядженні компетентного органу та суб’єктів господарювання, на яких поширюватимуться відповідні вимоги, достатньо для їх виконання.

Витрати органів виконавчої влади на виконання вимог регуляторного акта, пов’язані із необхідністю навчання посадових осіб компетентного органу щодо процедури відбору та транспортування зразків, а також проведення роз'яснювальної роботи серед зацікавлених сторін, є достатніми та будуть здійснені в рамках посадових обов’язків відповідальних осіб.

Розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва наведено в додатку 4 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (Тест малого підприємництва).

Державне регулювання за проектом наказу не передбачає утворення нового державного органу або нового структурного підрозділу діючого органу.

VІI.Обґрунтування строку дії акту

Враховуючи необхідність встановлення єдиних підходів при здійсненні процедури відбору зразків продукції, строк дії регуляторного акта не встановлюється.

Термін набрання чинності регуляторним актом – відповідно до вимог законодавства після його офіційного опублікування, але не раніше дати набрання чинності відповідних положень Закону.

Зміна строку дії можлива в разі зміни міжнародно-правових актів, рекомендацій відповідних міжнародних організацій чи законодавчих актів України вищої юридичної сили, на виконання яких розроблений цей проект наказу.

VІII.Визначення показників результативності дії регуляторного акта

Прогнозні значення показників результативності регуляторного акта будуть встановлюватися після набрання чинності актом.

Прогнозними значеннями показників результативності регуляторного акта є:

1) Розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних із дією акта – прямих надходжень до державного бюджету не передбачається.

2) Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюється дія акта – 89 255 одиниць, у тому числі малого та мікропідприємства 87 622 одиниці.

3) Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень регуляторного акта – високий, оскільки повідомлення про оприлюднення, проект наказу та аналіз регуляторного впливу акта розміщено на офіційному веб-сайті Держпродспоживслужби (http://www.consumer.gov.ua/) у розділі «Діяльність», підрозділ «Обговорення проектів документів».

4)      Час, що необхідно буде витратити суб’єктам господарювання та/або фізичним особам, для виконання вимог акта – одноразово орієнтовно 4 години для відповідальних працівників на ознайомлення із методами відбору зразків продукції. Час, витрачений в даному випадку, має обліковуватись в межах норм часу, що витрачається на виконання безпосередніх фахових обов’язків.

Показниками результативності регуляторного акта є:

1)Кількість зразків продукції, відібраних з метою проведення досліджень (випробувань) уповноваженими лабораторіями для цілей державного контролю.

2)Кількість досліджень (випробувань) продукції, що проведені лабораторіями для цілей державного контролю.

ІX.Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися шляхом аналізу даних відповідно до встановлених показників результативності Держпродспоживслужбою.

Базове відстеження здійснюватиметься після набрання чинності регуляторного акта, але не пізніше дня, з якого почнеться повторне відстеження шляхом моніторингу статистичних даних з боку Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Повторне відстеження здійснюватиметься не пізніше ніж через рік з дня набрання чинності регуляторного акта шляхом порівняння статистичних даних з боку Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, шляхом порівняння показників із аналогічними показниками, що встановлені під час повторного відстеження.

Метод проведення відстеження результативності – статистичний.

Вид даних, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності – статистичні.

Для відстеження результативності будуть використовуватися дані, отримані за результатами моніторингу, що здійснюватиметься структурними підрозділами Держпродспоживслужби та її територіальними органами та Державним науково-дослідним інститутом з лабораторної діагностики та ветеринарно-санітарної експертизи.

 

 

Голова Державної служби України

з питань безпечності харчових продуктів

та захисту споживачів                                                                                                                       Володимир ЛАПА