портал в режимі тестування та наповнення
0 800 215 010
Гаряча лінія
1545
Урядова гаряча лінія
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів
Проект Наказу Мінагрополітики від 21 вересня 2017

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку ідентифікації та реєстрації свиней"

Проект

 

МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРОДОВОЛЬСТВА УКРАЇНИ

 

 

НАКАЗ

 

       _______________                                                        Київ                                                                 №___________

 

Про затвердження Порядку ідентифікації

та реєстрації свиней

 

Відповідно до статті 8 Закону України «Про ідентифікацію та реєстрацію тварин» та підпункту 25 пункту 4 Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 року № 1119,

 

НАКАЗУЮ:

 

1.Затвердити Порядок ідентифікації та реєстрації свиней, що додається.

2.Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства аграрної політики України від 31 грудня 2004 року № 497 «Про запровадження ідентифікації та реєстрації свиней», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26 січня 2005 року за № 103/10383.

3.Бланки реєстраційних свідоцтв свиней, замовлення на видачу реєстраційних свідоцтв свиней, реєстраційних карток господарств, реєстраційних відомостей свиней, реєстраційних карток свиней, відомостей переміщення тварин, бирки для ідентифікації племінних свиней, виготовлені до набрання чинності цим наказом, застосовуються до повного їх використання.

4.Департаменту тваринництва забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.

5.Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

6. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

 

 

Перший заступник Міністра                                                                                                                                                                        Максим МАРТИНЮК

Повідомлення про оприлюднення

до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Порядку ідентифікації та реєстрації свиней»

 

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Порядку ідентифікації та реєстрації свиней» розроблено з метою встановлення порядку проведення ідентифікації та реєстрації свиней, приведення у відповідність до Закону України "Про ідентифікацію та реєстрацію тварин" в частині визначення понять та із врахуванням вимог  щодо строків подання, внесення даних до Єдиного державного реєстру тварин, оформлення ідентифікаційних документів на свиней. 

Проект наказу оприлюднено шляхом його розміщення на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.gov.ua, розділ "Регуляторна політика") та Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (http://www.consumer.gov.ua, розділ - Законодавство, підрозділ Обговорення проектів документів).

Зауваження та пропозиції стосовно проекту та аналізу регуляторного впливу у письмовій та електронній формі просимо надавати протягом місяця з дня опублікування цього оголошення за адресою:

01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 24, Міністерство аграрної політики та продовольства України, e-mail: alexander.siroshtan@minagro.gov.ua;

01011, м. Київ, вул. Арсенальна, 9/11, Державна регуляторна служба України, e-mail: inform@dkip.gov.ua;

01001, м. Київ, вул. Б. Грінченка, 1, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, e-mail: amg@vet.gov.ua.

 

 

Перший заступник Міністра

аграрної політики та продовольства України                                                                                                                                     Максим МАРТИНЮК

Пояснювальна записка

до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку ідентифікації та реєстрації свиней"

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття проекту наказу

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку ідентифікації та реєстрації свиней" розроблено з метою врегулювання порядку проведення ідентифікації та реєстрації свиней, що утримуються у господарствах фізичних та юридичних осіб, із врахуванням складної епізоотичної ситуації в країні, а також  приведення у відповідність до Закону України "Про ідентифікацію та реєстрацію тварин" в частині визначення термінів, строків подання, внесення даних до Єдиного державного реєстру тварин (далі – Реєстр тварин), оформлення ідентифікаційних документів свиней з врахуванням вимог вказаного Закону та законодавства Європейського Союзу.

Наразі в Україні спостерігаються спалахи африканської чуми свиней. З огляду на Інструкцію щодо профілактики та боротьби з африканською чумою свиней та з метою отримання достовірної інформації про чисельність поголів’я свиней на території країни вкрай важливою є індивідуальна ідентифікація  свинопоголів’я, що дозволить в разі виникнення спалахів АЧС на певній території забезпечити повний облік поголів’я, визначити походження тварин, що прибули з інших областей та районів, та при вирішенні питання компенсації за вилучених свиней ясно бачити власників таких тварин.

Головними чинниками впливу та  контролю  епізоотичної ситуації – є чітке уявлення про наявне поголів’я свиней, що утримуються фізичними особами, та посилення контролю за переміщенням свиней та їх тушами (продуктами забою).

Неналежна ідентифікація товарних свиней, що утримуються та розводяться фізичними особами, ставить під загрозу епізоотичну ситуацію в країні, охорону території держави від проникнення особливо небезпечних збудників хвороб, захист тварин і населення та зумовлена відсутністю державної підтримки, важелів впливу на власників тварин, можливості проведення ідентифікації методом татуювання без наслідків травмування та загибелі тварини.

При проведенні ідентифікації товарних свиней, які належать фізичним особам, шляхом нанесення на них татуювання з номером населеного пункту  мають місце проблеми неможливості виконання таких положень наказу Міністерства аграрної політики України від 31 грудня 2004 року № 497 "Про запровадження ідентифікації та реєстрації свиней" щодо порядку ідентифікації та реєстрації свиней, а саме:

неможливість забезпечення сільськими радами і головними управліннями агропромислового розвитку обласних державних адміністрацій ідентифікації свиней, що належать власникам – фізичним особам, шляхом татуювання – через високу вартість пристрою для татуювання;

неможливість провести облік тварин на території населеного пункту;

невизначення порядку переміщення свиней між господарствами власників – фізичних осіб, і, відповідно неможливість відслідкувати переміщення окремих тварин від власника до власника.

2. Мета і шляхи її досягнення

Метою прийняття проекту наказу є отримання повної та достовірної інформації щодо наявного поголів’я свиней у фізичному секторі, що  можливо виключно через їх індивідуальну нумерацію. Мета реалізується шляхом  індивідуальної ідентифікації кожної тварини, тобто прикріплення на кожну свиню бирок з індивідуальним номером з подальшою їх реєстрацією у Реєстрі тварин.

Реалізувати вказану мету доцільно шляхом затвердження нової редакції Порядку ідентифікації та реєстрації свиней, який забезпечить  регулювання переміщень груп свиней, визначить порядок та вік ідентифікації свиней, які належать фізичним особам, та переміщення таких свиней між господарствами власників – фізичних осіб.

3. Правові аспекти

Нормативно-правове регулювання ідентифікації та реєстрації свиней здійснюється:

Законом України "Про ідентифікацію та реєстрацію тварин";

наказом Міністерства аграрної політики України від 31 грудня 2004 р. № 497 "Про запровадження ідентифікації та реєстрації свиней", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26 січня 2005 року за № 103/10383;

наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 вересня 2012 № 578 "Про затвердження положення про Єдиний державний реєстр тварин", зареєстрований у Мін’юсті 10 жовтня 2012 року за № 1713/22025.

Реалізація акта не потребує внесення змін до інших чинних чи розроблення нових нормативно-правових актів.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту наказу не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України.

5. Позиція заінтересованих урядових органів

Проект наказу потребує погодження у Державній регуляторній службі України та проведення реєстрації в Міністерстві юстиції України.

6. Регіональний аспект

Проект наказу не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

6¹. Запобігання дискримінації

У проекті наказу відсутні положення, які містять ознаки дискримінації.

7. Запобігання корупції

У проекті нормативно-правового акта відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

8. Громадське обговорення

Для проведення громадських обговорень проект наказу розміщено на офіційному сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України. Всі пропозиції та зауваження громадськості розглядаються відповідно до чинного законодавства України.

9. Позиція соціальних партнерів

Проект акта не стосується соціально-трудової сфери.

10. Оцінка регуляторного впливу

Запровадження обов'язкової ідентифікації і реєстрації свиней потребує державного регулювання шляхом прийняття регуляторного акта відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", оскільки передбачається вирішити проблему ідентифікація свиней, що належать власникам – фізичним особам, контроль переміщення таких свиней.

Проект наказу охоплює всіх власників свиней – юридичних та фізичних осіб.

10¹. Вплив реалізації акта на ринок праці

Реалізація акта не вплине на ринок праці.

11. Прогноз результатів

У результаті прийняття проекту наказу очікуються можливості:

швидкого і точного простежування господарства походження та всіх господарств перебування тварини, від якої отримано тваринницьку продукцію;

зменшення вартості виробництва бирок для ідентифікації свиней;

посилення контролю за ветеринарно-санітарним станом, якістю і походженням продукції тваринництва;

оптимізації запровадження планів ветеринарної медицини та ветеринарно-санітарних заходів щодо попередження (профілактики), лікування та ліквідації інфекційних, інвазійних і незаразних хвороб;

забезпечення єдиних принципів ідентифікації свиней, їх державного обліку та реєстрації;

забезпечення державних органів і власників/утримувачів тварин інформацією про тварин;

одержання інформації щодо поголів'я, місць знаходження тварин для поліпшення управління і прогнозування ринків продукції тваринництва;

контролю за цільовим використанням бюджетних коштів, передбачених для виконання державних програм підтримки виробників тваринницької продукції;

інтегрування до загальноєвропейського ринку тваринницької продукції.

 

 

Перший заступник Міністра

          аграрної політики та продовольства України                                                                                                                                          Максим МАРТИНЮК

Аналіз регуляторного впливу

до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку ідентифікації та реєстрації свиней"

 

1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання

Зазначений проект регуляторного акта розроблено з метою встановлення порядку проведення ідентифікації та реєстрації свиней, який врегулює механізм проведення ідентифікації та реєстрації свиней, що утримуються у господарствах фізичних осіб, із врахуванням складної епізоотичної ситуації в країні, а також  приведення у відповідність до Закону України "Про ідентифікацію та реєстрацію тварин" в частині визначення термінів, строків подання, внесення даних до Єдиного державного реєстру тварин (далі – Реєстр тварин), оформлення ідентифікаційних документів свиней з врахуванням вимог вказаного Закону та законодавства Європейського Союзу. Наразі Положення про ідентифікацію та реєстрацію свиней, затверджене наказом Міністерства агарної політики України від 31 грудня 2004 року № 497, не регулює в повній мірі процес ідентифікації та реєстрації тварин та суперечить нормам Закону України "Про ідентифікацію та реєстрацію тварин".

Основними проблемами на сьогоднішній день є:

а) Ідентифікація товарних свиней, що утримуються та розводяться фізичними особам, шляхом татуювання номера населеного пункту перед вибуттям тварини з господарства. Дана ідентифікація тварини не завжди здійснюється у зв’язку з відсутністю пристрою для татуювання і зумовлює стрес в тварин, що може вплинути на якість м’яса та падіж при транспортуванні. Татуювання тварин вага яких менша за 50 кг призводить до їх значного травмування, а вага тварин, що можуть бути реалізовані фізичною особою після відлучення в 20 кг, взагалі виключає можливість такої ідентифікації. Згідно із зазначеним строком ідентифікації тварин, у більшості випадків встановлення господарства народження та кількість попередніх переміщень не можлива, що робить неможливим встановлення причини, місця та території спалаху заразних та незаразних хвороб без простежуваності переміщень.

б) Зобов’язання юридичних та для фізичних осіб вести облік тварин у господарстві шляхом ведення книги обліку тварин у паперовому вигляді – змушує здійснювати подвійну роботу шляхом внесення тієї ж самої інформації до Реєстру тварин. На сьогоднішній день кожна юридична особа може бути підключена до Реєстру тварин та самостійно вести облік тварин у власному господарстві реєструючи в Реєстрі тварин всі події (народження, переміщення, забій, утилізацію, падіж тварин). Інформацію з обліку тварин у фізичних осіб проводить агент з ідентифікації тварин, що вносить всі події до Реєстру тварин тим самим ведучи облік тварини в населеному пункті чи районі.

в) Обсяг документообігу ускладнює та заплутує для власника процес ідентифікації та реєстрації тварин. Слід зазначити, що документ реєстраційна відомість свиней для племінних тварин по суті дублює реєстраційну картку свині для імпортованих тварин, а реєстр ідентифікованих і зареєстрованих свиней ведеться Адміністратором Єдиного державного реєстру тварин (далі – Адміністратор Реєстру тварин) та може бути наданий за зверненням власника у вигляді витягу з Реєстру тварин на безоплатній основі. Також беручи до уваги адміністративну відповідальність власника за порушення законодавства з ідентифікації та реєстрації тварин, потреби у поданні звіту про наявність поголів’я свиней у господарстві не має.

г) Невідповідність норм діючого Положення про ідентифікацію та реєстрацію свиней, затвердженого наказом Міністерства агарної політики України від 31 грудня 2004 року № 497, нормам Закону України "Про ідентифікацію та реєстрацію тварин".

Неналежна ідентифікація товарних свиней, що утримуються та розводяться фізичними особам ставить під загрозу епізоотичну ситуацію в країні, охорону території держави від проникнення особливо небезпечних збудників хвороб, захист тварин і населення та зумовлена відсутністю державної підтримки, важелів впливу на власників тварин, можливості проведення ідентифікації методом татуювання без наслідків травмування та загибелі тварини.

Вирішення питання щодо забезпечення успішного розвитку тваринництва, створення сприятливих умов для експорту вітчизняної продукції на міжнародні ринки можливе при благополучній епізоотичній ситуації в країні та належній ідентифікації тварин, що забезпечує простежуваність тварин.

На сьогодні однією з найбільш глобальних загроз які ускладнюють епізоотичну ситуацію в Україні є африканська чума свиней.

Разом з тим у зв’язку з низьким рівнем фінансування протиепізоотичних заходів з Державного бюджету в останні 5 років та прийняття ряду законів які були направлені в першу чергу на проведення дерегуляції в країні, здійснення контролю за захворюваннями та виконання обов’язкових протиепізоотичних заходів значно ускладнилось. Ситуація з контролю за захворюванням також ускладнюється за рахунок неможливості встановлення місць попереднього перебування тварини, що була інфікована.

За результатами місій GF-TADs (Глобальна рамкова програма контролю транскордонних хвороб тварин) з питань африканської чуми свиней, що пройшли в Україні у 2015 та 2016 роках, Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів було вказано на недостатній контроль за переміщенням тварин, що, в першу чергу, спричинено відсутністю ідентифікації тварин в приватному секторі та необхідності її впровадження за рахунок застосування більш ефективних методів.

Слід зазначити, що у даній сфері правового регулювання діє Закон України "Про ідентифікацію та реєстрацію тварин" та наказ Міністерства аграрної політики України від 31.12.2004 № 497 "Про запровадження ідентифікації та реєстрації свиней", зареєстрований у Мін’юсті 26.01.2005 за № 103/10383, який не регулює в повній мірі порядок ідентифікації та реєстрації свиней, що утримуються та розводяться у фізичних осіб та потребує затвердження нового порядку ідентифікації і реєстрації тварин, який зумовлений вищезазначеними проблемами.

Визначені проблеми не можуть бути розв’язані також за допомогою ринкових механізмів і потребують державного регулювання, оскільки у даному випадку стає реальною загроза невиконання вимог актів вищої юридичної сили.

Вищезазначені проблеми справляють негативний вплив, як на фізичних так і юридичних осіб за рахунок ускладнення контролю за захворюваннями тварин, наявність в чинному законодавстві з ідентифікації та реєстрації тварин різних строків подання, внесення даних до Реєстру тварин, оформлення ідентифікаційних документів.

Основні групи (підгрупи), на які проблеми справляють вплив

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

+

-

Держава

+

-

Суб’єкти господарювання, у тому числі суб’єкти малого підприємництва

+

-

 

Запропоноване регулювання відповідає формі та рівню державного регулювання відносин, потребі у вирішенні існуючих проблем та ринковим вимогам з урахуванням усіх прийнятних альтернатив.

Враховуючи обґрунтовану необхідність державного регулювання зазначених суспільних відносин та з метою вирішення існуючих проблем, розроблено проект наказу "Про затвердження Порядку ідентифікації та реєстрації свиней" (далі – проект наказу), що дасть можливість забезпечити ефективне державне регулювання в сучасних ринкових умовах.

2. Визначення цілей державного регулювання

Метою державного регулювання є встановлення порядку проведення ідентифікації та реєстрації свиней, який дасть змогу забезпечити отримання повної та достовірної інформації щодо наявного поголів’я свиней у фізичному секторі, і, відповідно можливість відслідкувати переміщення окремих тварин від власника до власника з врахуванням вимог Закону України "Про ідентифікацію та реєстрацію тварин" та законодавства Європейського Союзу.

3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

1. Визначення альтернативних способів

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Збереження status quo

Такий спосіб не передбачає можливість ідентифікації татуюванням товарних свиней масою до 30 кг, оскільки нанесення татуювання ударом татуювального молотка спричинить травму тварині. Спосіб також не дає змогу встановити господарство походження тварини, відслідкувати шлях її переміщення і може бути передумовою вчинення власниками протиправних дій.

Такий спосіб залишить неврегульованим з боку держави порядок з ідентифікації та реєстрації свиней, строків подання, внесення даних до Реєстру тварин, оформлення ідентифікаційних документів, не забезпечить чіткого виконання вимог законодавства та не надасть змоги досягнути поставлених цілей, у зв’язку з чим від такого способу краще відмовитися.

Вирішення проблем за допомогою ринкових механізмів (саморегуляція)

З 2009 року на потребу ветеринарної служби України як альтернатива ідентифікації свиней, які належать фізичним особам, шляхом татуювання проводиться ідентифікація шляхом прикріплення бирки з індивідуальним номером за зверненням власника. Такий спосіб дозволяє ідентифікувати поросят та не травмує тварину, а також не псує ділянку м’яса перед забоєм свині. Таким чином спосіб ідентифікації свиней, які належать фізичним особам, биркою з індивідуальним номером є результатом саморегуляції ринку послуг з ідентифікації свиней, який практично підтримано та реалізовано Держпродспоживслужбою України.

У разі одночасного застосування таких способів проведення ідентифікації свиней, які належать фізичним особам, стає реальною загроза:

практичного застосування способу ідентифікації свиней, не встановленого нормативно;

невиконання вимог актів вищої юридичної сили;

ігнорування фізичними особами – власниками тварин вимог законодавства з ідентифікації та реєстрації свиней;

зниження обсягів ідентифікації та реєстрації тварин, що сприятиме погіршенню епізоотичного стану території України, знизить ефективність виявлення, локалізації, контролю і за можливості ліквідації хвороб тварин, занесених на територію України, створить ситуацію неможливості виконання зобов’язання України стосовно вимог законодавства Європейського Союзу з ідентифікації та реєстрації тварин, в частині охорони та захисту здоров'я, життя людей та тварин.

Державне регулювання шляхом прийняття запропонованого проекту наказу

Запропонований спосіб досягнення цілей є найбільш доцільним та адекватним з огляду на можливість виконання, практичне застосування  та ефективну реалізацію регуляторного акта.

Прийняття проекту наказу забезпечить розв’язання визначених проблем, відповідатиме вимогам законодавства України та принципам державної регуляторної політики.

Лише у даний спосіб можна вирішити вказані проблеми найкращим чином.

2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

Оцінка впливу на сферу інтересів держави

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Збереження status quo

Не виплата відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам - власникам тварин згідно з Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам – власникам цих тварин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 серпня 2016 року № 506, оскільки відсутнє документальне підтвердження проведення ідентифікації тварини, передбачене цим Порядком.

Збільшення ризиків розповсюдження інфекційних, інвазійних і незаразних хвороб тварин.

Збільшення витрат бюджетних коштів на виявлення, запобігання розповсюдження, ліквідацію цих хвороб.

Збільшення витрат бюджетних коштів на відшкодування власникам вартості тварин, що загинули/бути утилізовані внаслідок таких хвороб.

Вирішення проблем за допомогою ринкових механізмів (саморегуляція)

Не виплата відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам - власникам тварин, які ідентифікували свиней шляхом татуювання, згідно з Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам – власникам цих тварин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 серпня 2016 року № 506, оскільки відсутнє документальне підтвердження проведення ідентифікації тварини, передбачене цим Порядком.

Збільшення витрат бюджетних коштів на виявлення, запобігання розповсюдження, ліквідацію цих хвороб.

Збільшення витрат бюджетних коштів на відшкодування власникам вартості тварин, що загинули/бути утилізовані внаслідок таких хвороб.

Державне регулювання шляхом прийняття запропонованого проекту наказу

Підвищить ефективність виявлення, локалізації, контролю і ліквідації інфекційних, інвазійних і незаразних хвороб тварин.

Оптимізує запровадження планів ветеринарної медицини щодо попередження (профілактики), лікування та ліквідації інфекційних, інвазійних і незаразних хвороб.

Надасть можливість досягнення контролю за здійсненням ідентифікації та реєстрації свиней у фізичних осіб.

Інтегрує галузь свинарства до загальноєвропейського ринку продукції тваринництва.

Відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам - власникам тварин згідно з Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам – власникам цих тварин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 серпня 2016 року № 506.

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Збереження status quo

Не передбачаються.

Витрати на ідентифікацію свиней шляхом татуювання сплачуються відповідно до вартості послуг спеціаліста ветеринарної медицини.

Неможливість отримання відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам - власникам тварин згідно з Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам – власникам цих тварин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 серпня 2016 року № 506, оскільки відсутнє документальне підтвердження проведення ідентифікації тварини, передбачене цим Порядком відшкодування.

Вирішення проблем за допомогою ринкових механізмів (саморегуляція)

Якщо тварина ідентифікована биркою з індивідуальним номером - відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам - власникам тварин, згідно Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам – власникам цих тварин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 серпня 2016 року № 506.

Розмір вартості проведення ідентифікації та реєстрації свиней – 32 грн. (з ПДВ), розрахований  відповідно до Режиму цінового регулювання вартості послуги з ідентифікації та реєстрації тварин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 392.

Державне регулювання шляхом прийняття запропонованого проекту наказу

Надасть можливість реалізовувати продукцію тваринництва без обмежень та отримати бюджетні кошти, які передбачені для виконання державної програми підтримки виробників продукції тваринництва у разі здачі тварини на м’ясопереробне підприємство.

Запровадження більш дієвого та досконалого механізму за контролем епізоотичної ситуації в Україні і, як наслідок, уникнення споживання неякісної продукції.

Відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам - власникам тварин, згідно Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам – власникам цих тварин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 серпня 2016 року № 506.

В результаті прийняття проекту наказу можливе коригування вартості послуг, у зв’язку з чим ціна послуги з ідентифікації та реєстрації може як зрости, так і знизитися за рахунок зростання або зменшення вартості складових послуги відповідно до сучасних економічних реалій, при цьому ціна буде економічно обґрунтованою.

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Збереження status quo

Не передбачаються

Розмір вартості проведення ідентифікації та реєстрації племінних свиней – 51,5 грн (з ПДВ), розрахований відповідно до Режиму цінового регулювання вартості послуги з ідентифікації та реєстрації тварин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 392.

Вирішення проблем за допомогою ринкових механізмів (саморегуляція)

Не передбачаються

Розмір вартості проведення ідентифікації та реєстрації племінних свиней – 51,5 грн (з ПДВ), розрахований відповідно до Режиму цінового регулювання вартості послуги з ідентифікації та реєстрації тварин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 392.

 

Державне регулювання шляхом прийняття запропонованого проекту наказу

Можливість реалізовувати продукцію тваринництва без обмежень та отримати бюджетні кошти, які передбачені для виконання державної програми підтримки виробників продукції тваринництва.

Відшкодування фізичним особам-підприємцям державою вартості тварини за умови її індивідуальної ідентифікації, що була утилізована в осередку поширення африканської чуми свиней.

Вартість ідентифікації тварини (32 грн. з ПДВ) значно менша за відповідальність передбачену статтею 107-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення у розмірі від п’яти (85 грн.) до десяти (170 грн.) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Вартість ідентифікації та реєстрації свиней, що утримуються та розводяться у господарствах юридичної особи, залишиться незмінною.

Вартість ідентифікації та реєстрації свиней для фізичних осіб суб’єктів підприємницької діяльності становитиме 32 грн. (з ПДВ), розрахована у відповідності до Режиму цінового регулювання вартості послуги з ідентифікації та реєстрації тварин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 392.

Під дію регулювання підпадають всі суб’єкти господарювання на території держави.

Суб’єкти підприємницької діяльності

Кількість господарств, які здійснюють діяльність з розведення та утримання свиней, згідно даних Єдиного державного реєстру тварин

 станом на 26.07.2017

Юридичні особи

4 143

Фізичні особи - підприємці

484

Згідно даних Державної служби статистики України, станом на 1 липня 2017 року поголів’я свиней, що утримується в сільськогосподарських підприємствах, становить 3 454,6 тис голів.

Наразі власники тварин – суб’єкти господарювання повинні надавати до Єдиного державного реєстру тварин інформацію щодо переміщення і забою груп товарних свиней. Останні роки в країні спостерігалася наступна ситуація з поданням інформації та її реєстрацією.

 

Період

01-07 2017

2016

2015

Реалізовано свиней на забій с/г підприємствами, тис.голів*

2 446,2

5 061,8

5 073,8

Зареєстровано фактів забою свиней**, тис.голів

148,6

330

187

Закуплено бирок для ідентифікації товарних свиней, тис.штук

48,3

82,3

76,8

Реалізовано свиней юридичними особами  фізичним особам-підприємцям, тис.голів

53,9

75,5

60,2

Реалізовано свиней юридичними особами  фізичним особам, тис.голів

4,4

8,9

11

Витрати на одного суб’єкта господарювання і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта, становитимуть

Альтернатива

Сума витрат на ідентифікацію та реєстрацію однієї тварини для юридичних осіб, гривень (з ПДВ)

Сума витрат на ідентифікацію та реєстрацію однієї тварини для фізичних осіб суб’єктів підприємницької діяльності, гривень (з ПДВ)

племінна

товарна

племінна

товарна

бирка

татуювання

бирка

татуювання

Збереження status quo

51,5

6

без реєстр.

-

51,5

6

без реєстр.

-

Вирішення проблем за допомогою ринкових механізмів (саморегуляція)

51,5

6

без реєстр.

-

51,5

6

без

реєстр.

-

Державне регулювання шляхом прийняття запропонованого проекту наказу

51,5

При вибутті до юр. особи биркою або татуюванням, при вибутті до фізичної особи тільки биркою

6/-/32

51,5

32

х

Запровадження порядку ідентифікації та реєстрації свиней відповідно проетку наказу спричинить певне фінансове навантаження на суб’єкти господарювання у галузі свинарства.

Додаткове фінансове навантаження на юридичних осіб виникне внаслідок обов’язковості ідентифікації індивідуальними бирками товарних свиней, яких будуть реалізувати фізичним особам-підприємцям та фізичним особам. Враховуючи кількість таких тварин, реалізованих протягом січня-червня поточного року, розраховуємо прогнозовані витрати.

Розрахункова кількість свиней, що буде реалізовано  юридичними особами  фізичним особам-підприємцям, тис.голів

 

Розрахункова кількість свиней, що буде реалізовано  юридичними особами  фізичним особам, тис.голів

 

Вартість індивідуальної ідентифікації однієї товарних свині, грн

Розрахункові витрати юридичних осіб, тис. грн.

108

10

32

3 776,0

4. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

Рейтинг результативності

Бал результативності

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Державне регулювання шляхом прийняття запропонованого проекту наказу

3

Поставлені цілі можуть бути досягнуті повною мірою, усі важливі аспекти проблем існувати не будуть. Слід зазначити, що на епізоотичну ситуацію в країні також впливає чинник не повної депопуляції диких кабанів, відсутність підтримки держави та невелика відповідальність за порушення законодавства з ідентифікації та реєстрації тварин.

Збереження status quo

1

Без визначення законодавчо порядку проведення ідентифікації та реєстрації свиней, строків подання, внесення даних до Реєстру тварин, оформлення ідентифікаційних документів досягнути поставлених цілей неможливо. Проблеми продовжать існувати.

Вирішення проблем за допомогою ринкових механізмів (саморегуляція)

2

Без визначення законодавчо порядку проведення ідентифікації та реєстрації свиней, строків подання, внесення даних до Реєстру тварин, оформлення ідентифікаційних документів досягнути поставлених цілей неможливо. Проблеми продовжать існувати.

 

Рейтинг результативності

Вигоди

Витрати

Обгрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Державне регулювання шляхом прийняття запропонованого проекту наказу

Підвищить ефективність виявлення, локалізації, контролю і ліквідації інфекційних, інвазійних і незаразних хвороб тварин.

Надасть можливість реалізовувати продукцію тваринництва без обмежень

Збільшить витрати власників на ідентифікацію та реєстрацію власних тварин.

Дає змогу досягнути всіх поставлених цілей та врегулювати усі важливі аспекти проблем.

Збереження status quo

Не передбачаються

Збільшення витрат бюджетних коштів на виявлення, запобігання розповсюдження, ліквідацію цих хвороб.

Збільшення витрат бюджетних коштів на відшкодування власникам вартості тварин, що загинули/бути утилізовані внаслідок таких хвороб.

Не вирішує жодної проблеми та не дає досягнути жодної із поставлених цілей.

Залишить неврегульованим з боку держави порядок з ідентифікації та реєстрації тварин, строків подання, внесення даних до Реєстру тварин, оформлення ідентифікаційних документів.

Вирішення проблем за допомогою ринкових механізмів (саморегуляція)

Не передбачаються

За умови ідентифікації товарних свиней, які належать фізичним особам, бирками розмір вартості проведення ідентифікації та реєстрації, що формується у відповідності до Режиму цінового регулювання вартості послуги з ідентифікації та реєстрації тварин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 392.

Не вирішує жодної проблеми та не дає досягнути жодної із поставлених цілей.

Залишить неврегульованим з боку держави порядок з ідентифікації та реєстрації тварин, строків подання, внесення даних до Реєстру тварин, оформлення ідентифікаційних документів.

 

Рейтинг

Аргумент щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Державне регулювання шляхом прийняття запропонованого проекту наказу

Підвищить ефективність виявлення, локалізації, контролю і ліквідації інфекційних, інвазійних і незаразних хвороб тварин.

Підвищить ефективність протиепізоотичних заходів, виявлення, локалізації, контролю і ліквідації інфекційних, інвазійних і незаразних хвороб тварин.

Відсутність коштів, виділених підтримки держави та невелика відповідальність за порушення законодавства з ідентифікації та реєстрації тварин.

Збереження status quo

Не вирішує жодної проблеми та не дає досягнути жодної із поставлених цілей.

 

х

Вирішення проблем за допомогою ринкових механізмів (саморегуляція)

Не вирішує жодної проблеми та не дає досягнути жодної із поставлених цілей.

х

5. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначених проблем

Вказані вище проблеми планується розв’язати шляхом прийняття проекту наказу, який зможе забезпечити ефективне державне регулювання ідентифікації свиней в сучасних ринкових умовах.

Запропонованим проектом наказу передбачено проведення ідентифікації тварин залежно від форми власності та подій пов’язаних з тваринами.

Ідентифікація приплоду, отриманого від племінних свиней, що утримуються та розводяться юридичними особами, та товарних свиней, що утримуються і розводяться фізичними особами та фізичними особами суб’єктами підприємницької діяльності, буде здійснюватися за допомогою бирок відповідного зразка з індивідуальним ідентифікаційним номером, які прикріплюються на кожне вухо тварини не пізніше 60 днів від моменту її народження, але раніше ніж тварина залишить господарство.

Ідентифікація товарних свиней, що утримуються та розводяться юридичними особами буде здійснюватися:

у разі вибуття до юридичної особи шляхом прикріплення однієї пари бирок відповідного зразка з груповим номером – реєстраційний номер господарства в Реєстрі тварин або татуюванням реєстраційного номера господарства перед її забоєм чи вибуттям з господарства;

у разі вибуття до фізичної особи та фізичної особи суб’єкта підприємницької діяльності шляхом прикріплення бирок на кожне вухо тварини з індивідуальним номером, перед її вибуттям з господарства.

Груповий ідентифікаційний номер може присвоюватися групі товарних свиней у межах одного господарства юридичної особи і є унікальним для господарства у межах України.

Даний порядок ідентифікації надасть можливість:

не проводити повторну ідентифікацію тварини, що утримуються та розводяться фізичними особами, шляхом нанесення татуювання номера який не зчитується;

забезпечити належну ідентифікацію тварин уникаючи стресу тварини, травмування, падежу, загибелі;

забезпечити контроль за переміщенням тварин, що сприятиме покращенню епізоотичної ситуації у країні, підвищить ефективність виявлення, локалізації, контролю і за можливості ліквідації хвороб тварин.

Даний проект наказу має високий ступінь ефективності, оскільки беззаперечно призведе до вдосконалення порядку ідентифікації та реєстрації свиней та забезпечить контроль за дотриманням строків подання, внесення даних до Реєстру тварин, оформлення ідентифікаційних документів.

6. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Вплив зовнішніх факторів на дію проекту наказу не очікується.

Оцінка можливості впровадження проекту постанови та виконання її вимог фізичними та юридичними особами – власниками сільськогосподарських тварин висока.

Реалізація запропонованого проекту наказу потребує витрат з Державного бюджету України в розмірі, виділеному для відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам - власникам тварин згідно з Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам – власникам цих тварин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 серпня 2016 року № 506.

Для фізичних осіб – власників тварин впровадження цього регуляторного акта призведе до незначного, але вимушеного збільшення витрат, пов’язаних з ідентифікацією та реєстрацією власних тварин.

Для юридичних та фізичних осіб впровадження цього регуляторного акта не призведе до збільшення витрат, пов’язаних з необхідністю вивчення основних положень регуляторного акта.

Проект наказу відповідає принципам державної регуляторної політики.

Державний нагляд і контроль за додержанням вимог акта здійснюватиметься Держпродспоживслужбою України в межах компетенції в установленому законом порядку.

7. Обґрунтування строку дії акта

Враховуючи безперервність функціонування системи ідентифікації та реєстрації сільськогосподарських тварин, проект наказу доцільно запроваджувати на необмежений термін з можливістю внесення змін до нього.

8. Визначення показників результативності акта

Показниками результативності регуляторного акта є відсутність звернень юридичних та фізичних осіб щодо дії цього регуляторного акта, а також кількість ідентифікованих та зареєстрованих товарних свиней, кількість переміщень та зареєстрованих фактів забою товарних свиней.

Надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних з дією акта, не передбачається.

Рівень поінформованості власників тварин щодо запровадження регуляторного акта - середній через оприлюднення на сайтах Міністерства аграрної політики та продовольства України, Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта

Відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься шляхом аналізу даних статистичних бюлетенів Державної служби статистики України "Виробництво продукції тваринництва в Україні" до даних Єдиного державного реєстру тварин, а саме:

кількість реалізованих свиней на забій сільськогосподарськими підприємствами до кількості зареєстрованих фактів забою свиней в Єдиному державному реєстрі тварин;

кількість закуплених бирок суб’єктом господарювання для індивідуальної ідентифікації товарних свиней, що реалізується фізичним особам та фізичним особам – підприємцям до кількості зареєстрованих товарних свиней індивідуальним ідентифікаційним номером.

Відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься Департаментом тваринництва Міністерства аграрної політики та продовольства України та Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Відстеження результативності регуляторного акта проводитиметься:

базове – через рік після набрання чинності регуляторним актом;

повторне – через два роки після набрання чинності регуляторним актом;

періодичне – раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження.

Наукові установи для здійснення відстеження не залучатимуться.

Одержані при здійсненні повторного відстеження результативності значення показників результативності порівнюються із значеннями показників, що були одержані при здійсненні базового відстеження.

 

 

Перший заступник Міністра

аграрної політики та продовольства України                                                                                                                Максим МАРТИНЮК