портал в режимі тестування та наповнення
Гаряча лінія Мінагрополітики
1545
Урядова гаряча лінія
  • A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • In English
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів

Законопроєкт № 5202-д про ОВК: міфи та спростування

Опубліковано 17 листопада 2021 року, 10:40

Вода – цінний ресурс, який ми маємо навчитися споживати, видобувати та розподіляти якісно. Для цього Україні потрібно оновити законодавство, щоб відповідати викликам сучасності.

Крім того, однією з критично важливих для вирішення проблем в Україні є деградація зрошувальних систем. На сьогодні вони перебувають у дуже критичному стані.

У той же час відновлення та модернізація зрошувальної інфраструктури унеможливлюється недосконалістю правового поля для цього. Немає умов для планування, дослідження, проектування, експлуатації, ослуговування та управління системами меліорації. Відсутній державний моніторинг меліорованих земель.

Усі вказані проблемні питання покликаний усунути законопроєкт № 5202-д «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель». Цей документ – ключ до відновлення зрошувальної системи України. Він створить умови для забезпечення ефективності гідротехнічної меліорації, сприятиме утриманню водокористувачами меліоративної інфраструктури та залученню інвестицій, зменшить витрати держави на адміністрування меліораційної системи.

Законопроект надає гарантії доступу водокористувачів до зрошення. А його ухвалення фактично означатиме старт реформи зрошення в Україні.

Разом із тим, навколо законопроєкту № 5202-д уже виникло чимало міфів, що повністю спотворюють розуміння того, які саме зміни вносить цей документ.

Тому в матеріалі нижче ми зібрали найпопулярніші вигадки про ОВК та подаємо їх спростування.


Міф 1

Магістральні канали є каналами державного значення, а тому принципово не можуть бути передані організаціям водокористувачів (ОВК) або будь-яким іншим приватним особам, а отже, вони залишаються в державній власності. Про це йде мова у Ч. 15 Ст. 21 законопроєкту.

Законопроєкт № 5202-д взагалі не регулює питання експлуатації магістральних каналів. Він про те, як створити правову базу для створення та діяльності ОВК, як передати ОВК функції управління окремими об’єктами меліоративної інфраструктури нижчого рівня.

Як бачите, закон про те, як водокористувачі об’єднаються та спільно будуть утримувати й використовувати меліоративну інфраструктуру нижнього рівня для зрошення своїх земель.


Міф 2

Об’єкти міжгосподарської інфраструктури передаватимуться не агровиробникам, а безпосередньо організаціям водокористувачів (ОВК). Про це йде мова у статтях 21 та 22 законопроєкту.

Членами ОВК є всі землевласники або ж землекористувачі, які виявили бажання вступити в ОВК, незалежно від розмірів їхніх земельних ділянок. Водночас члени ОВК не можуть приватизувати або іншим чином набувати у власність об’єкти міжгосподарської інфраструктури, отримані організацією водокористувачів.

Саме організація водокористувачів управляє такою інфраструктурою. А в разі ліквідації ОВК інфраструктура або передається іншій ОВК, або повертається до державної власності. Інших варіантів законопроєкт не передбачає.

Право власності ОВК на інфраструктуру обмежене: воно полягає в користуванні та управлінні цими об’єктами.

Законопроєкт № 5202-д забороняє відчужувати, передавати в користування, оренду, лізинг, управління, заставу, безоплатне користування таку інфраструктуру, змінювати цільове (господарське) призначення майна та вчиняти щодо нього інші правочини, наслідком яких може бути відчуження такого майна.

Отже, законопроєкт  чітко встановлює, що ОВК можуть володіти і користуватися міжгосподарською інфраструктурою, підтримувати її у належному стані, але не мають права її розпродати.


Міф 3


У Ч. 15 Ст. 12 законопроєкту міститься система «двох ключів», яка для досягнення консенсусу дає кожному великому та малому члену ОВК основні та додаткові голоси.

Як це діє?

Під час голосування на загальних зборах кожен член організації водокористувачів має один основний голос — незалежно від площі земельних ділянок, які перебувають у його користуванні. Це — перший «ключ».

І кожен член організації водокористувачів так само має додаткові голоси, кількість яких розраховується як співвідношення площі земельної ділянки (або ж ділянок), які є в його користуванні на території обслуговування, до площі території обслуговування організації. Співвідношення площі землеволодінь до площі всієї території ОВК і є другим «ключем».

Для ухвалення рішення зборами організації необхідно, щоб за нього віддали як понад 50 %  основних, так і понад 50 % додаткових голосів.

Такий механізм захистить ОВК від спроб рейдерського захоплення управління тими його членами, які мають великі площі земель.

Виходить, що наявність у кожного члена ОВК основних та додаткових голосів забезпечує досягнення консенсусу великих та малих учасників організації.


Міф 4

Дехто помилково вважає, що з ухваленням законопроєкту № 5202-д «Про організації водокористувачів (ОВК) та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» їхніми правами як водокористувачів нібито будуть нехтувати.

Вони кажуть: «Якщо я не є членом ОВК, я не зможу зрошувати свої земельні ділянки або буду вимушений купляти воду за вищим тарифом». Це — чергова вигадка!

Водокористувач зможе отримувати послуги зі зрошення незалежно від членства в ОВК. Навіть більше, вартість таких послуг є однаковою для тих, хто є учасником ОВК, так і для тих, хто ним не є.

ОВК не має права відмовити в наданні послуг водокористувачу, що знаходиться на території обслуговування ОВК, але не є її членом!

Водночас, однією з переваг набуття членства в ОВК є саме можливість брати участь в процесі встановлення тарифу для водокористувачів на послуги ОВК зі зрошення.

Єдиною підставою для відмови ОВК в наданні послуг зі зрошення водокористувачу, що не є членом ОВК, є відсутність у такого водокористувача дозволу на спеціальне водокористування.

Тож послуги доступні для учасників ОВК та інших водокористувачів в межах території обслуговування організації.


Міф 5

Насосні станції є одним із основних об’єктів меліоративної інфраструктури. Саме вони забезпечують незалежний операційний процес подачі води водокористувачам.

Їх передача ОВК є необхідною умовою для формування організацією економічно обґрунтованого та прийнятного для водокористувачів тарифу. Саме це є одним із основних стимулів створення ОВК.

Більше того, без передачі насосних станцій інвестування в іншу меліоративну інфраструктуру стає економічно неефективним та недоцільним .

Тож насосні станції обов’язково будуть передаватись ОВК за їх бажанням.


Міф 6

У Ч. 12 Ст.20 законопроєкту йдеться про те, що єдиним заходом реагування ОВК на несплату за надані водокористувачу послуги є припинення надання таких послуг.

У законопроєкті навіть не згадується про можливість будь-яких майнових санкцій, тим більше про вилучення земельних ділянок водокористувачів.

Тож, тим, хто не платять — просто відключать воду.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux