Прес-центр

"Хто і чому розхитує ситуацію навколо «Укрспирту»?"-Я.В.Краснопольський

ДП «Укрспирт» - перше підприємство загальнонаціонального масштабу в аграрній сфері, де керівника визначають за результатами відкритого конкурсу, а не згідно з кулуарними домовленостями. І саме ця незвична для «Укрспирту» і загалом для державних підприємств відкритість стала мішенню тих, хто довгі роки займався спиртовою «схемотехнікою». «Укрспирт» був збитковим для держави, але водночас залишався «клондайком» для тих, хто його контролював. Підтвердження цього – втеча попереднього директора та предметний інтерес правоохоронців до його кураторів із попереднього  керівництва МінАПК. Спиртовий спрут за ці роки зміцнився настільки, що нині знаходить в собі сили саботувати реформи у галузі, дискредитувати ідею кадрового конкурсу, організовувати платні пікети під міністерством. Проте реформування підприємства продовжуватиметься. Про те, що вже зроблено, і що планується мова піде далі.

Як обирався очільник «Укрспирту»

30 березня конкурсна комісія оголосила переможців конкурсного відбору на посади керівників ДП «Укрспирт», а також десяти інших державних підприємств. Було затверджено результати конкурсу в «Укрспирт», оголошено дві кандидатури для подання урядовому Комітету з призначення керівників особливо важливих для економіки підприємств. Щодо інших 10 конкурсів, то призначено п’ять керівників. В інших п’яти підприємствах прийнято рішення, що конкурси не відбулися.

Конкурсна комісія розглянула 28 пакетів документів. Один претендент до кінця не підготував необхідні документи і був відрахований. Ще сімох кандидатів відхилили з огляду на відсутність у них конкурсних пропозицій. До голосування допустили 20 претендентів. Лише двоє з них набрали більшість голосів. На фінальному засіданні комісії переможцями стали Ніна Гаркава та Анатолій Далибожик. Наразі Анатолій Далибожик – заступник директора ДП «Укрспирт». Ніна Гаркава раніше очолювала об’єднання Укрспирт в Івано-Франківській області.

На посаду директора підприємства комісія обирала людей, які готові ефективно реформувати галузь. Кандидати представили програми, стратегію розвитку підприємства, фінансовий план, шляхи реорганізації.

Комісію цікавило вирішення системних проблем, що накопичилися. А це корупція, відновлення роботи підприємств, створення робочих місць, збільшення мотивації для співробітників, технічна модернізація та реструктуризація. Комісія звертала увагу на пропозиції щодо посилення контролю на підприємствах, збільшення асортименту продукції, зміцнення експортних позицій.

Підтвердження прозорості конкурсу

Багато запитань виникло з приводу того, що Роман Іванюк не отримав посаду голови підприємства. Цей фактор як раз і свідчить про незаангажованість комісії та об’єктивність прийнятого рішення. Роман Іванюк взяв участь у конкурсі, але за нього не проголосувала більшість. На жаль, його програма не витримала конкуренції. Хоча я особисто голосував «за». Все чесно і об’єктивно. Мінагрополітики жодним чином не впливало на діяльність конкурсної комісії. Адже представники відомства були в меншості у складі цієї комісії. З восьми її членів троє представляли Міністерство, а п’ять – відомі аудиторські, рекрутингові та консалтингові компанії (Deloitte, Pedersen&Partners, HRM).

Конкурс був прозорим та законним впродовж усіх етапів його реалізації. Нагадаю про переважну більшість представників недержавного сектору у комісії. Запевняю у неможливості домовитися із представниками світових компаній. Ті цінують репутацію своїх компаній і не стануть ризикувати її втратою через конкурс в «Укрспирті». Важливо, що конкурс був максимально відкритим для ЗМІ. Я за останні тижні особисто кілька відповідав на запитання журналістів у телестудіях прямого ефіру. Журналісти перебували на засіданнях комісії. Два з трьох етапів конкурсу відбувалися у присутності ЗМІ. Комісія приймала рішення щодо допуску кандидатів перед об’єктивами телекамер. Так само перед камерами відбулося фінальне голосування з оголошенням фіналістів.

Умови конкурсу зробили неможливим проходження випадкових людей. Адже запропонована конкурсантом стратегія лягає в основу його трудового контракту. Тільки-но справи керівника увійдуть в суперечність із його деклараціями, з’явиться законна підстава для звільнення.

Щодо невдоволених, то вони є завжди. Тим паче у такій традиційно корумпованій тіньовій сфері, як виробництво та обіг спирту. Було б дивно, якби конкурс пройшов непоміченим. Очевидно, фінальні результати не збіглися із очікуваннями.

Ми прогнозуємо подальше нагнітання інформаційної істерії, як навколо кадрового конкурсу, так і щодо діяльності «Укрспирту» в цілому. У будь-якому випадку остаточне слово – за Комитетом з призначення керівників особливо важливих для економіки підприємств. П’ять міністрів та така ж кількість незалежних експертів оберуть переможця, або відхилять обидві кандидатури.

Корупції в «Укрспирті» не буде

Відкрито близько 60 кримінальних справ. Обсяги збитків сягають сотень мільйонів. Тільки на сировині, яку купили, але з певних причин не поставили, підприємство втратило 300 млн гривень. За нашими підрахунками, «Укрспирт» в останні роки входив у ТОП-3 найбільш корумпованих державних компаній в Україні. Сьогодні, викриваючи тіньові схеми, впорядковуючи тендери та вимагаючи системи багаторівневого електронного обліку, ми перекриваємо основні механізми розкрадання державних коштів. Міністерство за допомогою світових аудиторських компаній здійснює глибоку фінансову діагностику компанії, проводить інвентаризацію активів, визначає виробничі перспективи кожного підприємства.

Лише комплексні системні кроки допоможуть подолати кризу в спиртовій галузі та створити стимул для розвитку спиртових заводів. У 2014-му підприємство мало збитки майже у 100 млн грн. Понад 70% підприємств компанії не працюють. В результаті зменшився попит на внутрішньому ринку, втрачено експортні позиції, підприємство фактично опинилося на межі економічного колапсу.

Сьогодні нинішньому керівництву вдалося відновити діяльність кількох раніше зупинених заводів, розпочали виплачувати борги. Наша мета – отримати збалансовані потужності для виробництва спирту етилового в конкурентному середовищі, закрити шлях контрафактній продукції, а це близько 30% від виробленого спирту. Важливий напрямок – збільшення виробництва біоетанолу та спиртових денатурованих рідин для технічних потреб.

Я впевнений, що спиртова галузь має великі перспективи в Україні. Ми обов’язково наведемо у ній лад, забезпечимо її рентабельність та прибутковість.