Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України

Проект

 

МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРОДОВОЛЬСТВА УКРАЇНИ

 

 

НАКАЗ

 

       _______________                                                        Київ                                                                 №___________

   

Про затвердження Методики польового оцінювання

насіннєвих посівів соняшнику та ріпаку

 

Відповідно до статті 7 Закону України «Про насіння і садивний матеріал», підпункту 9 пункту 4, пункту 8 Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 року № 1119 (із змінами), з метою виконання пункту 69 Розділу 3 Всеохоплюючої Стратегії імплементації Глави IV (Санітарні та фітосанітарні заходи) Розділу IV «Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею» Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 228, забезпечення належної організації робіт з польового оцінювання насіннєвих посівів соняшнику та ріпаку

 

НАКАЗУЮ:

 

1. Затвердити Методику польового оцінювання насіннєвих посівів соняшнику та ріпаку, що додається.

2. Департаменту аграрної політики та сільського господарства подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому законодавством порядку.

3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

 

 

            Перший заступник Міністра                                                                                                                                                              М. Мартинюк

Повідомлення про оприлюднення: 

Повідомлення про оприлюднення

проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Методики польового оцінювання насіннєвих посівів соняшнику та ріпаку»

 

З метою отримання зауважень та пропозицій до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Методики польового оцінювання насіннєвих посівів соняшнику та ріпаку» (далі – проект наказу) Міністерство аграрної політики та продовольства України робить оголошення про його публікацію.

Проект наказу розроблено на виконання вимог Закону України «Про насіння і садивний матеріал» та пункту 69 Розділу 3 Всеохоплюючої Стратегії імплементації Глави IV (Санітарні та фітосанітарні заходи) Розділу IV «Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею» Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 228.

Проект наказу розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.gov.ua, розділ «Регуляторна політика»).

Зауваження та пропозиції стосовно проекту у письмовій та електронній формі просимо надавати протягом місяця з дня опублікування цього оголошення за такими адресами:

Міністерство аграрної політики та продовольства України,

вул. Хрещатик, 24, м. Київ, 01011,

Е-mail: taisa.shutenko@minagro.gov.ua, Шутенко Таїса Олександрівна,

тел./факс: 279-27-04.

Державна регуляторна служба України,

вул. Арсенальна, 9/11, м. Київ, 01011,

Е-mail: inform@dkrp.gov.ua.

 

 

Перший заступник Міністра

аграрної політики та

продовольства України                                                                                                                                                      Максим МАРТИНЮК

Пояснювальна записка: 

Пояснювальна записка

до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Методики польового оцінювання насіннєвих посівів соняшнику та ріпаку»

 

Мета: проект наказу приймається з метою встановлення правил та процедур польового оцінювання насіннєвих посівів соняшнику та ріпаку, до європейських вимог

1. Підстава розроблення проекту акта

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Методики польового оцінювання насіннєвих посівів соняшнику та ріпаку» (далі – проект наказу) розроблено відповідно до статті 7 Закону України «Про насіння і садивний матеріал», підпункту 9 пункту 4, пункту 8 Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 року № 1119 (із змінами), та з метою виконання пункту 69 Розділу 3 Всеохоплюючої Стратегії імплементації Глави IV (Санітарні та фітосанітарні заходи) Розділу IV «Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею» Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 228, та Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 1106.

2. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проект наказу розроблено з метою адаптації вітчизняних стандартів до вимог Директиви Ради ЄС 2002/57/ЄС від 13 червня 2002 року про реалізацію насіння олійних та прядивних культур та у зв’язку з розширенням участі України у Схемах сортової сертифікації насіння Організації економічного співробітництва та розвитку (далі – ОЕСР), призначеного для міжнародної торгівлі, зокрема у Схемі по хрестоцвітних та інших олійних або прядивних культурах (Рішення Секретаріату ОЕСР від 19 грудня 2014 року № С(2014)154.

Впровадження Схеми сортової сертифікації насіння хрестоцвітних та інших олійних або прядивних культур ОЕСР на внутрішньому ринку дозволить підвищити сортову чистоту вітчизняного насіннєвого матеріалу, забезпечити зростання урожайності олійних культур та відкрити шлях насінню сортів української селекції на світовий ринок насіння.

3. Суть проекту акта

Проект наказу встановлює правила польового оцінювання насіннєвих посівів соняшнику та ріпаку за показниками сортових якостей, ступеня стерильності батьківських компонентів гібридів, гібридів F1 та сортів, засміченості бур’янами, ураженості хворобами та ушкодженості (заселеності) шкідниками, та застосовуватиметься аудиторами із сертифікації (агрономами-інспекторами) на сортах та гібридах соняшнику та ріпаку, а також їхніх батьківських компонентів, занесених до Державного реєстру сортів рослин, придатних для поширення в Україні.

4. Правові аспекти

Нормативно-правові акти, що діють у цій сфері:

Конституція України;

Закон України «Про насіння і садивний матеріал»;

постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2017 року № 97 «Про затвердження Порядку проведення сертифікації, видачі та скасування сертифікатів на насіння та/або садивний матеріал та форм сертифікатів на насіння та/або садивний матеріал».

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація зазначеного проекту наказу не потребує додаткових матеріальних витрат з Державного бюджету України.

6. Прогноз впливу

Проект наказу не є регуляторним актом та за предметом правового регулювання не матиме відповідний вплив на сфери суспільних відносин.

7. Позиція заінтересованих сторін

Проект наказу схвалено Технічним комітетом (ТК) 110 «Насіння сільськогосподарських культур» та погоджено Національною академією аграрних наук України.

Реалізація проекту наказу не матиме впливу на інтереси заінтересованих сторін та окремих верств (груп) населення, об’єднаних спільними інтересами, суб’єктів господарювання тощо.

8. Громадське обговорення

Проект наказу не потребує проведення консультацій з громадськістю.

9. Позиція заінтересованих органів

Проект наказу потребує погодження з Державною регуляторною службою України.

10. Правова експертиза

Проект наказу потребує державної реєстрації у Міністерстві юстиції України.

11. Запобігання дискримінації

У зазначеному проекті наказу відсутні положення, що містять ознаки дискримінації.

12. Запобігання корупції

У проекті наказу відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень пов’язаних з корупцією.

13. Прогноз результатів

Прийняття проекту наказу дозволить врегулювати питання польового оцінювання насіннєвих посівів соняшнику та ріпаку, з урахуванням європейських вимог.

 

 

Перший заступник Міністра

аграрної політики та

продовольства України                                                                                                                                                          Максим МАРТИНЮК

Аналіз регуляторного впливу: 

Аналіз регуляторного впливу

до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Методики польового оцінювання насіннєвих посівів соняшнику та ріпаку»

 

І. Визначення проблеми

Відповідно до Рішення Секретаріату ОЕСР від 19 грудня 2014 року № С(2014)154 Україна приєдналась до Схеми сортової сертифікації насіння Організації економічного співробітництва та розвитку (далі – ОЕСР), призначеного для міжнародної торгівлі по хрестоцвітних та інших олійних або прядивних культурах. Участь у Насіннєвих схемам ОЄСР дає можливість виходу на міжнародний ринок насіння та використання сертифікатів та етикеток ОЕСР.

Пунктом 3 Основних положень Насіннєвих схем ОЕСР визначено, якщо країна є учасницею однієї або декількох Насіннєвих схем ОЕСР вона зобов’язана забезпечити чітке дотримання правил та положень Схем.

Додаток 1 до Схеми сортової сертифікації насіння по хрестоцвітних та інших олійних або прядивних культурах встановлює мінімальні вимоги до виробництва базового та сертифікованого насіння згідно зі Схемою, зокрема проведення польового оцінювання насіннєвих посівів.

Разом з цим, пунктом 69 Розділу 3 Всеохоплюючої Стратегії імплементації Глави IV (Санітарні та фітосанітарні заходи) Розділу IV «Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею» Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 228, та пунктом 1129 Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 1106 передбачено адаптацію вітчизняних стандартів до вимог Директиви Ради ЄС 2002/57/ЄС від 13 червня 2002 року про реалізацію насіння олійних та прядивних культур, в частині забезпечення дотримання правил сертифікації насіння олійних та прядивних культур відповідно до вимог ЄС (польове оцінювання насіннєвих посівів є складовою процесу сертифікації).

На сьогодні польове оцінювання насіннєвих посівів олійних культур, зокрема соняшнику та ріпаку в Україні здійснюється за методиками, які не в повній мірі відповідають вимогам ЄС та Насіннєвих схем ОЄСР. Тому, з метою адаптації норм і стандартів стосовно насіннєвих посівів Мінагрополітики спільно з Національною академією аграрних наук України, галузевими асоціаціями, суб’єктами насінництва розроблено зазначену методику, яка забезпечить проведення польового оцінювання насіннєвих посівів та виробництво в Україні насіння олійних культур, що відповідає міжнародним нормативам.

Даний проект схвалено Технічним комітетом (ТК) 110 «Насіння сільськогосподарських культур» та погоджено Національною академією аграрних наук України.

 

Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:

 

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

 

Держава

+

 

Суб’єкти господарювання,

+

 

У тому числі суб’єкти малого підприємництва

 

 

ІІ. Цілі державного регулювання

Основною ціллю державного регулювання є адаптація вітчизняних стандартів до європейських норм, зокрема вимог до насіннєвих ділянок, вимог до сортових якостей насіння, а також усунення торгових бар’єрів.

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

1.    Визначення альтернативних способів

 

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива 1

 

Невтручання і залишення

існуючої ситуації без змін

Такий спосіб не забезпечить врегулювання зазначеного питання. Відсутність регулювання спричинить ряд порушень під час оцінювання насіннєвих посівів та виробництва насіння. І як наслідок, вироблене насіння  не відповідатиме європейським вимогам та стандартам, що унеможливить його експорт.

Альтернатива 2

 

Прийняття нового

регуляторного акту

Запропонований спосіб вирішення зазначеної проблеми повністю відповідає положенням Закону України «Про насіння і садивний матеріал», європейським нормам та є найбільш доцільним і дасть змогу встановити чіткі вимоги до насіннєвих ділянок, вимоги до сортових якостей насіння.

 

2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

Оцінка впливу на сферу інтересів держави

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

 

Невтручання і

залишення існуючої ситуації без змін

 

Мінімальні

Чинні вимоги не відповідають вимогам Директиви Ради ЄС 2002/57/ЄС від 13 червня 2002 року про реалізацію насіння олійних та прядивних культур та Насіннєвим схемам ОЕСР. Відсутність регулювання спричинить ряд порушень під час оцінювання насіннєвих посівів та виробництва насіння. І як наслідок, вироблене насіння  не відповідатиме європейським вимогам та стандартам, що унеможливить його експорт.

Відсутні

Альтернатива 2

 

Обраний спосіб – прийняття наказу.

 

Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.

Висока

Прийняття зазначено проекту наказу дасть змогу встановити чіткі вимоги до насіннєвих ділянок, вимог до сортових якостей насіння олійних культур та забезпечити процес сертифікації насіння, що дасть можливість забезпечити вихід на ринок якісного насіння.

Розширення експортного потенціалу галузі та збільшення обсягів надходження інвестицій, що позитивно вплине на імідж країни.

Відсутні

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

 

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць

невизначено

невизначено

невизначено

невизначено

120*

Питома вага групи у загальній кількості, відсотків

х

х

х

х

100

*станом на 01 вересня 2018 року

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

 

Залишення діючого

регулювання без змін

Мінімальні

Чинні вимоги не відповідають вимогам Директиви Ради ЄС 2002/57/ЄС від 13 червня 2002 року про реалізацію насіння олійних та прядивних культур та Насіннєвим схемам ОЕСР. Відсутність регулювання спричинить ряд порушень під час оцінювання насіннєвих посівів та виробництва насіння. І як наслідок, вироблене насіння не відповідатиме європейським вимогам та стандартам, що унеможливить його експорт.

Відсутні.

Альтернатива 2

 

Обраний спосіб – прийняття наказу.

 

Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.

Високі

Прийняття зазначеного проекту наказу дасть змогу встановити чіткі вимоги до насіннєвих ділянок, вимог до сортових якостей насіння олійних культур, що дасть можливість забезпечити вихід на ринок якісного насіння.

Суб’єкти насінництва матимуть можливість вільного експорту насіння вирощеного в Україні.

Це дасть можливість підняти авторитет та престиж виробників якісного насіння серед споживачів насіння в Україні та за її межами.

Розширення експортного потенціалу галузі та збільшення обсягів надходження інвестицій.

За дотримання вимог до якості насіння олійних  культур суб’єкти господарювання (виробники насіння) прямих затрат не несуть.

Витрати покладаються безпосередньо за проведення польового оцінювання насіннєвих посівів.

 

 

Витрати, які будуть виникати внаслідок дії регуляторного акта (згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта)

Сумарні витрати за альтернативами

Сума витрат, гривень

Альтернатива 1 – саморегуляція. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці "Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акту")

0

Альтернатива 2 – Затвердження нового регуляторного акту. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці "Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акту")

144000,0

 

IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

Враховуючи вищенаведені позитивні та негативні сторони альтернативних способів досягнення мети, доцільно прийняти розроблений проект наказу. Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива 1

1

Діючий нормативні вимоги до якісних показників насіння не відповідають міжнародним нормам та стандартам.

Альтернатива 2

4

Зазначений спосіб не порушує вимог Закону України «Про насіння і садивний матеріал», повністю відповідає міжнародним нормам і стандартам.

Із прийняттям зазначеного проекту наказу буде адаптовано вітчизняні стандарти до європейських вимог, зокрема вимоги до насіннєвих ділянок, вимоги до сортових якостей насіння.

Це дасть можливість підняти авторитет та престиж виробників якісного насіння серед споживачів насіння в Україні та за її межами.

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Альтернатива 2

 

Виробництво високоякісного насіння. Забезпечення нарощування експорту насіння.

У держави витрати будуть відсутні.

 

У суб’єкта господарювання прямі витрати відсутні.

 

У громадян витрати відсутні.

Даний спосіб повністю відповідає нормам Закону.

Із прийняттям зазначеного проекту наказу буде адаптовано вітчизняні стандарти до європейських вимог, зокрема вимоги до насіннєвих ділянок, вимоги до сортових якостей насіння.

Розширення експортного потенціалу галузі та збільшення обсягів надходження інвестицій.

Альтернатива 1

 

Вигоди цього способу відсутні, адже діючі вимоги не відповідають міжнародним вимогам і стандартам.

У держави, суб’єктів господарювання та громадян витрати відсутні

Залишення ситуації, яка існує на сьогодні є неможливою. Адже в першу чергу це унеможливить експорт насіння.

 

V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми

Для розв’язання зазначеної проблеми розроблено проект наказу, що дасть можливість затвердити вимоги до насіннєвих ділянок, вимог до сортових якостей насіння, які повністю відповідають вимогам і нормам ЄС стосовно насінницьких посівів та насіння та забезпечать експорт насіння виробленого в Україні на ринки ЄС.

Зазначена Методика була розроблена Мінагрополітики спільно з Технічним комітетом (ТК) 110 «Насіння сільськогосподарських культур», Національною академією аграрних наук України, асоціацією «Українське насіннєве товариство України», Насіннєвою асоціацією України, асоціацією «Український клуб аграрного бізнесу» та іншими суб’єктами насінництва.

Дану Методику застосовуватимуть органи виконавчої влади, підприємствами, установами, організаціями, що належать до сфери управління Міністерства аграрної політики та продовольства України, науково-дослідними установами, аудитори із сертифікації (агрономами-інспекторами), суб’єктами насінництва.

VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

Юридичні особи та фізичні особи-підприємці несуть затрати лише на проведення визначення сортових якостей насіння та/або садивного матеріалу.

Органи виконавчої влади не несуть додаткових витрат.

Здійснення витрат на виконання вимог регуляторного акта для органів місцевого самоврядування не передбачається.

VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

Враховуючи безперервність функціонування галузі насінництва, проект наказу доцільно запроваджувати на необмежений термін, його дія буде постійною на термін дії Закону України «Про насіння і садивний матеріал», підзаконних актів в галузі насінництва та європейських стандартів.

VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

Прогнозні значення показників результативності регуляторного акта будуть встановлюватися після набрання чинності актом.

Дія акта буде поширюватися на аудиторів із сертифікації (агрономів-інспекторів), які проводитимуть роботи по визначенню сортових якостей насіння – 150 осіб;

на юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, які внесені до Державного реєстру суб’єктів насінництва та розсадництва і здійснюють господарську діяльність в галузі насінництва (близько – 120 суб’єктів насінництва);

площу насіннєвих посівів, га;

кількість виданих сертифікатів, що засвідчують сортові якості насіння.

Рівень поінформованості юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - вище середнього за рахунок:

аудитори із сертифікації (агрономи-інспектори), юридичні особи та фізичні особи-підприємці можуть ознайомитися з проектом наказу, який розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України (www.minagro.gov.ua, розділ «Регуляторна політика»).

б) у разі прийняття, наказ буде розміщено на офіційному веб-сайті Верховної Ради України (www.rada.gov.ua).

IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися Мінагрополітики шляхом обробки інформації, отриманої від органів сертифікації.

Базове відстеження здійснюватиметься через 1 рік після набрання чинності проекту наказу шляхом аналізу зауважень та пропозицій, які надійшли від фізичних та юридичних осіб до проекту наказу.

Повторне відстеження здійснюватиметься через 2 роки після набрання чинності наказу, але не пізніше ніж через два роки шляхом аналізу інформації отриманої від органів сертифікації.

Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження шляхом порівняння показників із аналогічними показниками, що встановлені під час повторного відстеження.

У разі виявлення неврегульованих та проблемних моментів шляхом проведення аналізу показників дії цього акта, ці моменти буде виправлено внесенням відповідних змін.

 

 

Перший заступник Міністра

аграрної політики та

продовольства України                                                                                                                                                          Максим МАРТИНЮК

 

ЗавантажитиРозмір
Методика.doc155.5 КБ
Додаток 1.doc67 КБ
Додаток 2.doc68 КБ
Додаток 3.doc68.5 КБ
Додаток 4.doc68 КБ
Додаток 5.doc124.5 КБ
Додаток 6.doc106 КБ
Додаток 7.doc68 КБ
Додаток 8.doc104.5 КБ
Додаток 9.doc73.5 КБ
Додаток 10.doc107 КБ
Додаток 11.doc97 КБ