Аудит діяльності державного підприємства «Закупнянський кар’єр»

На виконання пункту 4 Плану проведення внутрішніх аудитів в Міністерстві аграрної політики та продовольства України на ІІ півріччя 2017 року та наказу Міністра аграрної політики та продовольства України від 02.08.2017 № 415 «Про проведення аудиту відповідності діяльності державного підприємства «Закупнянський кар’єр» (надалі – ДП «Закупнянський кар’єр» або Підприємство) Управлінням внутрішнього аудиту проведено плановий аудит відповідності діяльності зазначеного Підприємства за період з 01.01.2015 по 30.06.2017.

Аудиторський висновок – негативний, аудиторський звіт від 01.09.2017 № 24-22/14.

Аудиторський звіт підписаний керівництвом ДП «Закупнянський кар’єр» з коментарями, які Управлінням внутрішнього аудиту розглянуті та на які надані відповідні висновки.

Плановий внутрішній аудит відповідності діяльності державного підприємства «Закупнянський кар’єр» засвідчив факти недотримання вимог законодавства з питань стану збереження і використання активів, законності використання державних коштів і майна, правильності ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності.

Підприємством не приведено норми Статуту ДП «Закупнянський кар’єр» до вимог Примірного статуту державного підприємства, що входить до сфери управління Міністерства аграрної політики та продовольства України.

Організаційна структура ДП «Закупнянський кар’єр» відповідає напрямам діяльності Підприємства, але Положення про структурні підрозділи не розроблені та не затверджені.

В порушення вимог Господарського Кодексу України та вимог Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб’єкта господарювання державного сектору економіки, ДП «Закупнянський кар’єр» в 2015 році провадило свою діяльність без наявності затвердженого фінансового плану, внаслідок чого у 2015 році Підприємством проводилися незаконні витрати на цілі стосовно яких існує заборона на їх проведення, у разі не затвердження фінансового плану.

Зіставленням планових показників із плановими показниками минулих років встановлено значні їх відхилення. Також аудитом встановлені відхилення фактичних показників фінансово-господарської діяльності Підприємства від запланованих, що заслуговує на негативну оцінку щодо складання фінансових планів.

В порушення вимог Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», ДП «Закупнянський кар’єр» не визначена величина резерву сумнівних боргів, що призвело до викривлення фінансової звітності Підприємства.

В досліджуваному періоді на фоні прибуткової діяльності спостерігалась негативна тенденція щодо зменшення розміру отримання Підприємством чистого прибутку.

Проведеним аналізом встановлено, що функція контролю за правильністю формування та застосування встановлених цін не була закріплена за жодним працівником Підприємства.

Калькуляції вартості одиниці виробленої продукції будь-якими розпорядчими документами керівника Підприємства не затверджувалися.

Підприємством реалізовувалась вироблена продукція окремим установам та організаціям нижче фактичної собівартості, внаслідок чого ДП «Закупнянський кар’єр» втратило можливість додатково отримати доходи.

На державному підприємстві «Закупнянський кар’єр» виявлено випадки можливих порушень вимог антикорупційного законодавства, що свідчить на неналежне виконання своїх функціональних обов’язків керівництвом державного підприємства. Зокрема, у 2015 році керівником Підприємства укладалися договори оренди техніки з близькими особами, що вказує на безпосередній зв’язок при виконанні своїх посадових обов’язків керівника та є конфліктом інтересів і має потенційний вплив на адекватність та якість прийнятих управлінських рішень.

Також, внаслідок прийняття керівником Підприємства управлінського рішення щодо укладення договору найму екскаватора та виконання зобов’язань за ним призвело до неефективного використання державних коштів та втрати можливості придбати власний екскаватор.

Підприємством не розроблено «Положення про ведення договірної роботи», яке б визначало порядок ведення договірної роботи та контролю за дотриманням договірних зобов’язань, порядок підготовки проектів договорів, їх погодження відповідними посадовими особами та передбачало їх персональну відповідальність за підготовку і візування проекту договору, а також внутрішні регламенти, які б визначали порядок укладання договорів щодо надання Підприємством платних послуг.

Через не вжиття заходів в порядку претензійно-позовної роботи, Підприємством втрачено можливість стягнення заборгованості. Також в досліджуваному періоді Підприємством проведено списання дебіторської заборгованості, що призвело до втрати боржника у зобов’язанні та завдання Підприємству збитків.

На Підприємстві не забезпечено належну організацію та ведення бухгалтерського та статистичного обліку в частині документування діяльності Підприємства.

В досліджуваному періоді Підприємством не в повній мірі забезпечено якісне проведення інвентаризацій та відображення їх результатів у 2015-2016 роках згідно нового Положенням про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879.

Дооцінка основних засобів та інших необоротних активів, які мають нульову вартість та використовуються в господарській діяльності Підприємством в досліджуваному періоді не проводилась, чим не дотримано вимоги Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів.

Положення про облікову політику та організацію бухгалтерського обліку на підприємстві має суттєві зауваження та не погоджено з Міністерством аграрної політики та продовольства України.

Право постійного користування земельними ділянками ДП «Закупнянський кар’єр» не відображено за економічною оцінкою в бухгалтерському обліку на субрахунку 122 «Права користування майном» рахунку 12 «Нематеріальні активи», що призвело до порушення вимог пункту 1 розділу 3 Положення про порядок бухгалтерського обліку окремих активів та операцій та Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 8 «Нематеріальні активи». 

Мали місце інші окремі порушення законодавства та нормативно-правових актів при здійсненні фінансово-господарської діяльності з метою усунення яких керівництву Підприємства надані відповідні аудиторські рекомендації.